Echte kunst bij Wehkamp

Sneu voor Carry en Ria, maar de Wehkamp-klant heeft een duidelijk voorkeur voor Herman. Onder het motto 'Nederlanse top-artiesten schilderen voor Wehkamp', biedt het Zwolse postorderbedrijf in de nieuwste catalogus 'echte kunst' aan.

Tussen de grenen meubels en het satijnen bedlinnen biedt de nieuwste Wehkampgids ineens een echte Carry Tefsen (voordeelprijs van ¿399,- voor ¿329,-), en een echte Ria Valk (van ¿429,- voor ¿349,-). De goedkoopste Herman Brood kost ¿299,-.

Of dat zulke koopjes zijn is nog maar de vraag. “Voor driehonderdvijftig gulden verkoop ik een originele tekening van Herman”, zegt Lex Daniëls van galerie Reflex in Amsterdam. “En dan heb je echt iets bijzonders. Hoe exclusief is een zeefdruk uit een oplage van 350 stuks?”

Galerie Jaski, ook een gerenommeerde Brood-verkoper, moet een beetje lachen om de oplage die Wehkamp 'exlusief' noemt: “Wij verkopen zeefdrukken van Brood in een oplage van 200, en dat is al niet weinig.”

Wehkamp zelf beschouwt de nieuwe kunsthandel als voorzichtig experiment. “We zoeken ieder seizoen naar een noviteit. Vorig seizoen was dat de 24-uurs service, en nu dus de mogelijkheid om echte kunst in huis te halen”, zegt Joke Vrolijk van Wehkamp.

ECHTHEIDSCERTIFICAAT

Dat de kunsthandel geen gewone handel is, heeft Wehkamp intussen wel gemerkt. Neem zo'n zeefdruk. Veel mensen snappen niet dat dat iets anders is dan een poster, dus moet er een 'echtheidscertificaat' bij worden geleverd. Om duidelijk te maken dat het hier een afdruk van een origineel betreft, waarbij iedere kleur in een aparte drukgang op het papier is aangebracht. “Carry Tefsen gebruikt wel 24 kleuren in een schilderij, kun je nagaan hoe bewerkelijk het is om daar een zeefdruk van te maken”, zegt Joke Vrolijk van Wehkamp. Ook 'nee' verkopen ligt valt het postorderbedrijf moeilijk, maar dat is wel de consequentie van een beperkte oplage. De zeefdruk getiteld 'Als ik jou niet had' van Herman Brood is al helemaal uitverkocht, terwijl er nog steeds bestellingen binnenkomen. Die klanten krijgen nu een brief met de vraag of ze misschien prijs stellen op een ander werk van dezelfde kunstenaar. “We zijn dat niet gewend”, zegt Vrolijk. “Maar er zit iets anders op. Bijdrukken? Nou nee, dan zouden we ons te grabbel gooien. Vindt u niet? Ik zou me tenminste bekocht voelen als ik een exclusieve zeefdruk kocht, en het blijkt later dat er nog een hele lading van is bijgedrukt.”

Omdat Wehkamp geen idee had hoe de handel in kunst zou lopen, hebben ze eerst de helft van alle zeefdrukken laten signeren. In het geval van Broods favoriete print raakte men al snel door de voorraad heen en moest er halsoverkop iemand in het vliegtuig met een pak zeefdrukken onder de arm naar Bonaire, om ze daar door de kunstenaar te laten signeren.

'TOP-ARTIEST'

Dat juist Herman Brood zo goed loopt heeft Wehkamp wel aan het denken gezet. Misschien is de aanbeveling 'Nederlands top-artiest' toch niet voldoende. Men is in ieder geval niet van plan om ook schilderende artiesten als Imca Marina, Rita Reijs of Ramses Shaffy binnen te halen. Maar of de stal wordt uitgebreid met goedverkopende kunstenaars als Corneille en Jan Cremer, is ook nog maar de vraag. Wehkamp denkt eerder in de richting van 'verder gaan met Brood'.

Vrolijk: “Misschien ligt het meer in onze lijn om design-artikelen te verkopen, zoals T-shirts van Herman Brood, of bekers. Hij schijnt zelfs broodplanken te maken.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden