Echte Duitse koffie uit Senseo-kloon

Het overweldigende verkoopsucces van de Senseo-koffiezetter heeft in Duitsland, Europa's grootste koffiemarkt, geleid tot een ware zoektocht naar bruikbare kopieën.

Kees de Vré

AMSTERDAM - De analogie met de thuisbiertap dringt zich op. Waar in Nederland verschillende bierbrouwers samen met bekende makers van huishoudelijke apparaten zoeken naar nieuwe biermarkten, gebeurt iets dergelijks op de Duitse koffiemarkt. De grote koffiebranders die de Duitse markt domineren gaan elkaar te lijf met elk hun eigen Senseo-kloon.

Zeven miljoen huishoudens in inmiddels zes Europese landen en de VS hebben een Senseo -een gezamenlijk project van Philips en Douwe Egberts- in de keuken staan. De bijpassende koffiepads zijn niet aan te slepen. Om dat laatste is het voornamelijk begonnen. De stagnerende, want weinig spannende koffiemarkt moest een nieuwe impuls krijgen. De in vele smaken te krijgen pad met bijpassend apparaat werd het rake antwoord.

Bij de introductie van het Senseo-apparaat in Nederland, in februari 2001, meldde Douwe Egberts dat het apparaat 'bijna tegen kostprijs' wordt geleverd. In ruil daarvoor kreeg Philips een deel van de opbrengst van de koffiepads. Dat is een zeer aantrekkelijke deal aangezien de koffie verpakt in pads twee à drie maal zo duur is als koffie in een halfponds pak. Door de enorme hoeveelheden apparaten die er nu worden verkocht, is zelfs bij die lage verkoopprijs het simpele namaken al winstgevend.

,,Dat soort allianties van twee merkfabrikanten uit verschillende hoek is de belangrijkste marketingtrend van dit moment'', zegt foodconsultant Bert Keizer van organisatiebureau Cap Gemini. ,,Het is ook typisch voor stagnerende markten. Men zoekt naar een nieuwe impuls, of in marketingtermen: men gaat een powerhouse bouwen met als doel de marges opkrikken. Dat lukt alleen als je iets echt onderscheidends weet te maken. De Senseo is dat.''

Het succes van de Senseo in Duitsland -anderhalf miljoen verkochte apparaten in amper 18 maanden- zet de koffiemarkt bij de oosterburen op zijn kop. Een markt die zich, net als in Nederland, kenmerkte door stagnatie. Van de vier grote spelers snoepte de kleinste -Douwe Egberts- met zijn nieuwe apparaat en bijbehorend pad marktaandeel af in het premiumsegment van de groten: Jacobs, Tchibo en Melitta, aldus Keizer. Die lieten dat niet op zich zitten. Jacobs ging in zee met de koffiemachinemaker Petra Elektrik voor de ontwikkeling van een Senseo-achtige, Melitta ontworp zijn eigen machine 'My Cup', die in september in de winkels ligt. Alleen Tchibo doet nog slechts in pads.

Gezien de marktsituatie -verscheidene grotere spelers- is het nodig een eigen machine te ontwikkelen, zegt Keizer. ,,Meeliften met de concurrentie door alleen pads te maken is in de Duitse situatie gevaarlijk. Daarmee lever je geen onderscheidend product. Anderzijds is er ook het gevaar dat de consument al die verschillende machines en pads niet accepteert. En hoe reageren de supermarkten? Die moeten dure ruimte in het schap vrijmaken. Maar kennelijk zien de koffiebranders toch de winst van een eigen apparaat.''

Dat in Nederland de Senseo niet wordt gekloond heeft te maken met de marktsituatie, zegt Keizer. ,,De dominantie van Douwe Egberts (65 procent van de markt) is er zo groot dat de concurrentie slechts kan meeliften.''

Albert Heijn, de tweede koffiebrander van Nederland met een marktaandeel van 12 procent, heeft echter al vóór de introductie van de Senseo overwogen met een pad-achtige machine op de markt te komen. Uiteindelijk bleek de combinatie DE en Philips eerder op de markt en in de ogen van AH onverslaanbaar. Daarna is bij de Ahold Coffee Company, zoals de koffiebrander inmiddels heet, niet meer overwogen met een Senseo-kloon te komen. Het idee dat AH met een C-merk koffiemachinemaker in zee zou moeten gaan om tegen een 20 euro lagere prijs de concurrentie met Philips en DE aan te gaan, past niet bij de Zaanse winkelketen.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden