E-bike wil nog wel eens bokken

Belangrijk: Niet huppen (dames) of zwaaien (heren) bij het opstappen!

REPORTAGE | RENSKE VAN DIJK | NOORDWIJKERHOUT

Licht slingerend fietst Rob Boswinkel (62) door de smalle winkelstraat. Met moeite weet hij de gevel van de overburen de ontwijken, slalomt dan om een paar voetgangers heen, en maakt vaart. Net iets harder dan normaal is.

"Sooo," roept zijn vrouw, die net ook een proefrit heeft gemaakt. "Je krijgt wel duwtjes, hè!" Het paar test een elektrische fiets tijdens een speciale Opstapdag in Noordwijkerhout. Het is druk. De grijze hoofden verdringen zich rond de verschillende modellen.

Steeds meer ouderen stappen op de elektrische fiets, een gewone fiets met een elektromotortje dat alleen werkt als je zelf trapt. Zo ook Marian en Fred de Vrij (61 en 64), die een gemotoriseerde vouwfiets kochten, zodat zij hem kan bijhouden op de racefiets.

In politiek Den Haag wordt de handige uitvinding met argusogen bekeken. Het aantal 65-plussers dat verkeersslachtoffer wordt, stijgt snel. Volgens verkeersminister Schultz van Haegen kan de opmars van de elektrische fiets daar mee te maken hebben. De explosieve kracht en ongewoon hoge snelheid ervan krijgen de schuld.

"Zo'n elektrische fiets is wel even wennen," zegt Fred de Vrij . "De motor schakelt opeens in en dan schiet je in één keer vooruit. Zeker als je met groepen fietst, zit je zo tegen iemands achterspatbord aan. Maar dat is als je vertrekt in de hoogste stand. Als je langzaam bijschakelt, word je minder gelanceerd."

Sjoerd de Ruijter van de Fietsersbond geeft sinds een jaar ouderen cursus in verantwoordelijk e-biken. De risico's vallen volgens hem erg mee. De fiets kan maar 25 km per uur. "De meeste ongelukken gebeuren verhoudingsgewijs bij het starten en stoppen, niet door uit de bocht vliegen of ergens tegen aanrijden. Een e-bike is toch net wat zwaarder. Dat scheelt wel, zeker als je balans al minder is."

Ook bij het stoplicht wil de e-bike wel eens bokken: De oudere modellen hebben het probleem dat de aandrijving weer aanslaat bij het loslaten van de handremmen. De Ruijter: "Als je dan net ben afgestapt, gaat je fiets de straat op. Dat is wel riskant. Maar de nieuwe modellen hebben dat niet."

Of de onhandigheden van de elektrofiets zorgen voor meer dodelijke ongelukken, is volstrekt onduidelijk. Er zijn geen cijfers over het gebruik van e-bikes of het aantal ongelukken waar ze bij betrokken zijn. Het Fietsberaad, kenniscentrum voor Fietsbeleid, gaat daar nu studie van maken.

Bij de Opstapdag in Noorderwijkerhout komt de plaatselijke agent langs op zijn elektrische dienstfiets. "Handig", vindt hij die, "en hij gaat lekker hard." Gevaarlijk? "Welnee, een beetje Hollander zit zijn hele leven op de fiets, dan kan zo'n elektrisch fietsje ook wel."

Een paar e-biketips van De Ruijter:

Als je in een onbekende omgeving rijdt, doe dat nooit op de maximale snelheid. Daar kan je de gevaren minder goed inschatten. In de stad zijn de bochten bijvoorbeeld krapper dan elders, die houd je niet met 25 km per uur.

Rustig gaan zitten voor het wegrijden. Niet huppen (dames) of zwaaien (heren) bij het opstappen!

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden