Dwarse Verbanden

breed aanbod | Tijdens de 36ste editie van het Nederlands Film Festival staan tien dagen lang de schijnwerpers gericht op filmsterren, premières (zoals van de openingsfilm 'De Held') en Gouden Kalveren, maar er is meer te zien. Vijf suggesties voor een bezoek aan het festival dat vanavond in Utrecht begint.

In het programma Dwarse Verbanden zoekt het festival naar de kruisbestuiving van films, games, mediakunst en videoclips. Uit tien bekende games als 'Grand Theft Auto V' en het post-apocalyptische 'The Last of Us' worden op het grote doek scènes vertoond en met het publiek besproken in 'De Citizen Kane der videospellen: filmische games voor een filmpubliek'. Dan gaat het idealiter niet alleen om spectaculaire actiescènes maar wordt ook gekeken naar nieuwe manieren van verhalen vertellen en de rol van complexe personages.

Een ander dwarsverband is het gebrek aan kleur en straatcultuur in de Nederlandse film. #KalverenZoWit werd geen hashtag toen de nominaties voor de Gouden Kalveren werden aangekondigd, anders dan #OscarsSoWhite dat Twitter overheerste toen de Amerikaanse Academy in januari de nominaties voor de Oscars bekendmaakte. Toch zijn ook grote Nederlandse producties voor 99 procent wit en laten ze niet of nauwelijks de cultuur van de straat zien. In Dwarse Verbanden ook rappers en videoclips die dat gemis een beetje goedmaken.

Forum van de Regisseurs

Sterren en rode lopers zijn onlosmakelijk met film verbonden. Maar film is meer dan alleen show en vermaak. Ook al zijn filmcritici vaak kritisch over de behoudende vorm van grote Nederlandse producties, grensverleggende films zijn er wel degelijk, wil het Forum van de Regisseurs laten zien. De films worden ingeleid en na afloop zijn er gesprekken met de regisseurs. Op de openingsavond drie korte films van vrouwelijke makers, want volgens de samenstellers is er 'een nieuwe generatie vrouwelijke filmmakers aan het werk die tegendraads en wars van conventies kijkt naar vrouwen op het filmdoek'. Verder de nieuwe film 'Waldstille' van Martijn Maria Smits, 'Full contact' van David Verbeek, over de psychose van een dronepiloot, en 'A Family Affair' van Tom Fassaert.

Korte films

Omdat film de duurste van alle kunsten is, zal het niemand verbazen dat juist in het medium van de korte film of kortfilm spannende dingen gebeuren. Dankzij de kortfilmcompetities op festivals als NFF, IFFR, NTR Kort en Go Short staat de korte film de laatste tien jaar ook in Nederland vaker in de schijnwerpers, maar voor het grote publiek is het nog steeds een goed bewaard geheim. Met lengtes variërend van drie minuten tot een half uur zijn films te zien over tijdreizen, André Hazes, een smachtende rij-instructeur en de rol van het geheugen.

Interactief

Weliswaar allemaal opgenomen in de Gouden Kalverencompetitie, het meest prominente onderdeel van het festival, maar ook te vinden onder de (vaak misbruikte) noemer 'Interactief' is een aantal opvallende multimediale projecten geprogrammeerd, waarvan de makers in Utrecht aan het woord komen.

Kunstenaar Floris Kaayk wilde oorspronkelijk een parodie maken op narcistische kunstenaars met een project over een kunstenaar die zichzelf wil klonen. Hij ontwikkelde uiteindelijk 'The Modular Body', over een lichaam dat je kunt verbeteren door er prefab blokken aan toe te voegen. Een 'non-lineair online-sciencefictionverhaal'.

Heel anders is de getekende virtuele werkelijkheid van 'Tafelgeheim', waarin kijkers aan de keukentafel zitten als de negenjarige Lena, óf haar vader: 'een fictieve werkelijkheid aan een familiekeukentafel, over vergeten en herinneren, over leven en dood', aldus regisseur Sara Kolster.

Verder is onder meer het psychologisch experiment 'Super Stream Me' terug te zien, waarin VPRO-programmamakers Tim den Besten en Nicolaas Veul de relativiteit van privacy onderzochten door hun leven 24/7 te streamen, maar al snel stopten omdat ze gek werden van de altijd aanwezige camera.

'White Spots' is een transmediaal project over 'het ontsnappen aan alle informatiestromen die ons dagelijks opgedrongen worden', waarin makers de onzichtbare digitale netwerken waarin we leven zichtbaar maken.

Of...toch gewoon naar de film

Wie niet per se interactief of grensverleggend bezig wil zijn, maar toch vooral voor de film komt, vindt een aantal verrassende titels in het programma. Zoals de documentaires 'Voetbalmiljonair uit Oost' over profvoetballer Mbark Boussoufa die in Moskou veel geld verdient maar heimwee heeft naar zijn familie in Amsterdam-Oost. Ook ver van huis zijn de jongens in 'Young Wrestlers', over een sportinternaat in Turkije waar jongens uit arme plattelandsdorpen trainen om worstelkampioen te worden. De hoogbejaarde meneer en mevrouw Schoevaart zetten in 'Mijn bovenburen' dan weer nauwelijks een stap buiten de deur. Meneer Schoevaart is fervent Ajax-aanhanger, mevrouw Schoevaart deelt zijn liefde voor de club niet. Toch houden ze het al jaren samen vol.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden