Opinie

Dwalen tussen hoop, wanhoop, berusting en verlangen

Constanza Macras/Dorky Park met ’Back to the Present’. Gezien: 17/5 deSingel Antwerpen. 30/6 en 1/7 Stadsschouwburg Amsterdam. www.julidans.nl

De vertoning van ’Back to the Present’ van de vanuit Berlijn opererende Argentijnse choreografe Constanza Macras in Antwerpen had veel weg van een hype(je). Een uitverkochte deSingel, een opvallend jong en hip publiek. Macras’ reputatie was haar vooruitgesneld. Haar werk was in België niet eerder vertoond.

De komende dagen is ’Back to the Present’ in Amsterdam en ongetwijfeld valt de danstheaterproductie in goede smaak. Macras’ werk sluit naadloos aan bij de populaire collagevorm waarin verschillende disciplines tot één grote ervaring zijn samengesmolten.

Alain Platel, Sasha Waltz; we zagen het op het Holland Festival voorbijkomen en nu kunnen we met Julidans proeven van het werk van een nieuwe loot aan deze stam. Beweging, een snufje video, performers die elkaar in een gekaderde ruimte (winkelcentrum, huiskamer, dakterras) ontmoeten. Er wordt dramaturgisch wat geroerd en – voilà – het komt als een tulband uit de bakvorm. Individuele voorkeuren van de makers bepalen of het glazuur blauw of roze wordt, toch begint de cake na ruim twee decennia van dit soort danstheater meer van hetzelfde te smaken.

Gelukkig hoeven we bij Constanza Macras niet met lange tanden te eten, want haar ruim tweeënhalf uur durende danstheaterparade is onderhoudend en bevat geëngageerde lagen waarbij de collagevorm ook best goed past.

Met een ’campy’ knipoog naar reality shows als ’Big Brother’, MTV en Hollywood-films, laat Macras de performers excelleren in een mix van dans, zang en muziek. ’Back to the Present’ zapt langs een indrukwekkende hoeveelheid scènes en de vele handelingen worden bepaald door de idee dat het leven is gestoeld op brokstukken uit het verleden. Ruïnes van oude beschavingen, maar ook op het ’microniveau’ van verloren liefdes: pijnlijke echo’s van wat ooit was en niet meer is. En hoe daar in het hier en nu mee te ’dealen’? De personages dwalen tussen hoop, wanhoop, berusting en verlangen. Alles ademt worsteling met de ratrace van het bestaan.

In een ruimte met een loungebar en een verdieping met al dan niet doorzichtige vertrekken, gaan performers elkaar à la ’Jackass’ te lijf en wordt een sexy bedoelde stripact een pijnlijk eenzame aangelegenheid. Bij het zingen van een rocknummer worden beschuitjes naar binnen gepropt, een rondgang op het toneel wordt onbeholpen uitgevoerd op één skeeler. Op video een drugsfeestje dat eindigt in een krankzinnige collectieve overdosis; een gefilmd uitstapje naar een pretpark bestaat uit een brute, maar hilarisch gebrachte aanranding van een onschuldig blond meisje.

Ook al ruimt een klusjesman in blauwe overall zo nu en dan het speelvlak op, ’Back to the Present’ gaat gaandeweg op een rottende mestvaalt van menselijke emoties lijken. Macras weet dit alles met een bijna vanzelfsprekende luchtigheid te brengen, waarmee deze cake goed uit de oven is gekomen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden