Duurzaamheid nog te weinig als echte winstbron benut

Bedrijven weten nog amper hoe ze met duurzaamheid extra omzet en winst kunnen maken. Aandacht voor mens en milieu blijkt vaak slechts een pr-middel.

Dat leert een mondiaal onderzoek van de ’Economist Intelligence Unit’, een onderdeel van The Economist, onder ruim duizend managers. Bijna de helft van de managers geeft aan dat duurzaamheidsprogramma’s de merkwaarde van hun bedrijf ondersteunen. Maar slechts een op de vijf kan daaraan toevoegen dat zij ook de winstgevendheid verbeteren. Dat zou nu kunnen gaan veranderen, aldus onderzoeker James Watson: „Bij veel bedrijven vindt een verschuiving plaats van louter retorische initiatieven naar echt zakelijke.”

Het onderzoek is verricht in opdracht van het Britse telecombedrijf BT, dat zelf veel investeert in duurzaamheid. Zo gaat het in tien jaar een eigen windmolenpark bouwen dat een kwart van de stroom levert die BT zelf nodig heeft.

„De relatie tussen duurzaam en commercieel succes wordt zonder twijfel steeds duidelijker. Zo helpen onze eigen duurzaamheidsprestaties ons deals te winnen, nieuwe producten en diensten aan te bieden en maakt het onze medewerkers enthousiast”, aldus een BT-manager.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden