duurzaamheid / Nederlandse klant wil geen eko-tampon

Biologische voeding maakt haar opmars in de Nederlandse supermarkten. Maar hoe zit het met de eko-tampon of het ecologische wasmiddel? „Daar is onze klant niet aan toe.” 

door Jeroen den Blijker

Neem nou Tjaak Broek, verantwoordelijk voor de verkoop op het Europese vasteland van het Britse concern Bodywise. Hij probeert Nederlandse supermarkten te interesseren voor onder andere biologisch verantwoorde artikelen voor dameshygiëne (tampons, maandverband), samengesteld uit duurzaam geteeld en ongebleekt katoen.

„Onze producten worden met succes verkocht in natuurwinkels en reformzaken. Maar ruimte op de schappen van supermarkten krijgen we niet”, zegt Broek. Opmerkelijk, meent hij. Want de Bodywise-producten, voorzien van het logo van de Britse certificeerder Soil Association, worden wel verkocht in diverse buitenlandse supermarktketens.

„We liggen in Engeland onder andere bij Sainsbury’s en Waitrose, in Duitsland bij Tugut en binnenkort ook Edeka. We zijn verkrijbaar in supermarkten in Australië, de VS en diverse Oost-bloklanden. Maar niet in Nederland.” Wel heeft, na het nodige getouwtrek, Ahold – moeder van Albert Heijn – proefmonsters aangevraagd. Of dat de entree tot de markt oplevert is onzeker. Ahold-dochter Albert Heijn beslist immers zelf wat het in de schappen legt.

Dat Nederlandse supermarkten niet staan te springen om duurzame non-foodproducten in hun assortiment op te nemen, is ook de ervaring van Ecover, een van origine Belgische fabrikant van ecologische schoonmaakartikelen. „Onze groei bedraagt op dit moment 25 procent op jaarbasis, supermarkten uit allerlei landen willen onze producten – Frankrijk, Engeland, Duitsland maar ook Japan, Australië en de VS. Maar uit Nederland bereiken ons geen telefoontjes”, zegt Jim Castelein, verkoopmanager van Ecover.

En dat is vreemd. „Er is in Nederland wel belangstelling voor Ecover, zo blijkt uit de vraag die we al vijfentwintig jaar uit de natuurwinkels krijgen.” Het ligt volgens Castelein gedeeltelijk aan de beperkte schapruimte van de Nederland supermarkten. „Die zijn lang niet zo groot als de Franse hypermarchés.” Â

Nu zijn tampons en maandverband natuurlijk ’moeilijke producten’, erkent Broek. Eko-tampons zijn bovendien al snel een kwart duurder dan de gangbare A-merken. „Maar daarvoor krijg je wel wat”, benadrukt Broek. „We willen ook babyverzorgingsartikelen op de markt brengen: Luiers, lotions, doekjes. Maar supermarkten in Holland denken: onze klanten zit hier niet op te wachten.”Â

En dat klopt, blijkt uit een rondgang door supermarktland. „Onze klanten zijn geen grote gebruikers van biologische producten”, zegt woordvoerster Els van Dijk van supermarktketen Albert Heijn, de marktleider. De biologische AH-klant gaat vooral ’lekker en gezond’, blijkt uit klantenonderzoek. „Zuivel, groenten en fruit, dat willen ze. Dat assortiment willen we dan ook uitbreiden.” Natuurlijk is het Albert Heijn niet ontgaan dat buitenlandse supermarkten steeds meer eko-gebruiksartikelen opnemen. „Maar onze klant is daar nog niet aan toe.”

Maar, werpt Broek tegen, wordt het dan niet tijd dat het publiek wél rijp wordt gemaakt voor duurzame producten? „Waarom promoot de overheid wel biologisch voeding, maar niet andere duurzame artikelen? Weet je hoeveel pesticiden nodig zijn om gewone katoen te kweken? Hoeveel chloor erbij komt kijken om dat te bleken?” Hij heeft diverse ministeries benaderd. Maar dat leverde niks op.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden