Duurzaamheid bedrijven divers

Alle grote Nederlandse bedrijven moeten volgend jaar duidelijk maken wat ze doen aan armoedebestrijding. Hun duurzame prestaties kunnen dan beter worden vergeleken.

Dat is de uitkomst van een onderzoek naar de bijdrage van zes grote Nederlandse bedrijven aan de Millenniumdoelstellingen van de Verenigde Naties, dat gisteren in Arnhem werd gepresenteerd. Die VN-doelen, zoals halvering van de armoede en basisonderwijs voor iedereen in ontwikkelingslanden, moeten in 2015 bereikt zijn.

Het onderzoek, in opdracht van het Nationale Commissie voor Duurzame Ontwikkeling (NCDO), laat grote verschillen zien tussen de zes bedrijven. ABN Amro doet het goed in het bestrijden van armoede, en het bevorderen van de gelijkheid van vrouwen; vooral dankzij het verlenen van microkredieten. Maar aan de doelen op gezondheidsgebied draagt de bank veel minder bij.

Heineken scoort juist hoog in de aidsbestrijding, maar aan het terugdringen van de armoede doet de bierbrouwer weinig. AkzoNobel heeft bijgedragen aan de gezondheidszorg voor moeders, met name dankzij de verkoop van de anti-conceptiepil. Philips en TNT doen relatief veel aan scholing van hun werknemers.

Onderzoekers van bureau DSR stelden de bedrijven 77 vragen om hun bijdrage aan de acht doelen in kaart te brengen. Voor de armoedebestrijding telde niet alleen het creëren van banen, maar bijvoorbeeld ook de verbetering van landbouwmethoden. Kinderarbeid drukt in het onderzoek negatief op de bijdrage aan onderwijs.

Volgend jaar wordt alle 25 Nederlandse bedrijven in de AEX-index gevraagd mee te doen. Ook moet er een nieuw duurzaam beleggingsfonds komen. ABN Amro heeft belangstelling om zo’n fonds op te zetten, maar dan moeten er tenminste 150 bedrijven meedoen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden