Duurzaam zeiljacht moet ook luxe zijn

Joos Ockels praat met de bouwers van het duurzame jacht Ecolution. (FOTO HERMAN ENGBERS)

Het ecologisch verantwoorde zeiljacht van natuurkundige Wubbo Ockels straalt luxe uit. Vier toiletten aan boord, vloerverwarming en een stoomcabine in de douche. De energie komt van de wind. „Als ik de wind zelf heb binnengehaald, dan mag ik die toch ook gebruiken?”

Joos Ockels streelt over een stukje vloerbedekking dat zojuist gelegd is in het ruim van de Ecolution-84. „Bijna vijfennegentig procent duurzaam geproduceerd”, zegt de echtgenote van Wubbo Ockels, terwijl ze een bezichtiging verzorgt van het schip. Op de Groningse werf No Limit wordt met man en macht gewerkt om het schip klaar te krijgen voor de doop, morgen, door Joos en de burgemeester van Groningen. Wubbo Ockels is op het dak met een boormachine in de weer.

Sinds de natuurkundige Wubbo Ockels in 1985 als eerste Nederlander een ruimtevaart maakte, lanceerde hij de ene na de andere innovatieve vinding. Na zonnewagen, superbus en laddermolen – de laatste twee nog in een prille ontwikkelingsfase - is daar nu de Ecolution, waarmee Ockels (64) en zijn vrouw straks over de wereld willen zeilen.

Het schip werd ontworpen en gebouwd binnen de BV Ecolutions, waarin ook de werf No Limit en de Groningse jachtbouwer Marvis participeren. Er moeten meer Ecolutions komen, is de bedoeling. Joos Ockels: „Het is zeker niet zo dat we het exclusief voor ons zelf willen houden.”

Het witgrijze schip meet een goede 25 meter (84 voet), waardoor het zelf voldoende windenergie kan genereren voor een verblijf aan boord, zonder heel traag te worden. „Toen we ermee begonnen wilde ik graag een zeilboot van veertien, vijftien meter. Dat leek me groot zat om langere tijd op te leven. Maar toen begon Wubbo te rekenen en toen bleek dat hij toch echt groter moest worden, als we nog wat snelheid wilden houden.”

Twee enorme koolstofpropellers maken de windenergie. „We hoeven nu niet meer naar een haven om de stekker in het stopcontact te steken en een accu te laden. Wubbo en ik houden allebei van ankeren.”

Van zuinigjes aan en een beetje afzien – dikke truien, extra sokken – is geen sprake. Vier toiletten aan boord, een paar douches, twee logeerkamers, een batterij aan apparatuur, van oven en afwasmachine, tot droger, vloerverwarming en een stoomcabine in de douche.

Joos Ockels: „Ik heb gezegd: Als het mijn huis is, wil ik ook comfort. En als ik zelf de wind heb binnengehaald, dan mag ik die toch ook gebruiken?”

Aan boord is een waterzuiveringssysteem en de douche is uitgerust met een heat exchange unit, die naar schatting 35 procent van de gebruikte warmte weer teruggeeft. Wubbo Ockels maakte gebruik van bestaande systemen, die hij naar eigen inzicht perfectioneerde. Neem de skeg (vin), waarvan de vorm is ontleend aan vormen van de door Ockels aan de universiteit van Delft ontwikkelde razendsnelle zonneauto Nuna.

Duurzaam en ecologisch verantwoord moest de Ecolution worden, maar vooral ook veilig. Dat principe is ver doorgevoerd, met twee identieke machinekamers, een accu die het nog doet als hij twee keer uitvalt en twee roeren. Tenslotte wilde het echtpaar een schip dat ze met een of twee mensen nog tot op hoge leeftijd kunnen besturen. Vandaar de bijzondere, niet gestaagde, mast waarmee gehannes met klapperende zeilen tot een minimum wordt teruggebracht.

Ecolutions BV vond een sponsor in de Rabobank, en allerlei fabrikanten wilden meedoen. Kantoormeubilairleverancier Ahrend leverde een door studenten uitgevonden stoel die rechtgezet kan worden, als de boot scheef hangt, Miele een milieuvriendelijke wasdroger. Maar welke particulier kan straks zo’n zelfde schip kopen? Joos Ockels denkt zeker dat er markt voor is: „Je hoeft in elk geval geen geld uit te geven voor een hele crew aan boord.”

Na de doop is de Ecolution te zien op Sail Amsterdam, daarna op de Hiswa. Komende winter ligt het schip in Scheveningen waar alle systemen en snufjes nog getest worden. Een lange reis met zijn tweetjes zit er voor Wubbo en Joos nog niet in. Niet erg, vindt Joos. „We moeten ook ervaring opdoen. We hebben allebei nog niet zo’n groot schip zelf bevaren. En ik ga niet met Wubbo de oceaan over voor ik het gevoel heb dat ik een beetje vertrouwd ben met het schip. Dat zou onverantwoordelijk zijn.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden