’Dutch sound’ bezig aan revival

Muziekjournalist Gert-Jaap Hoekman (28) toerde met twintig Nederlandse artiesten mee in het buitenland. Zijn boek ’Over de grens’ wordt morgen in Groningen gepresenteerd.

Alwin Kuiken

Muziekjournalist Gert-Jaap Hoekman (28) toerde met twintig Nederlandse artiesten mee in het buitenland. Zijn boek ’Over de grens’ wordt morgen in Groningen gepresenteerd.

Het was meteen raak toen de jonge journalist in 2004 bij Revu ging werken. „’Ga jij maar eens met hiphopband Relax mee naar Parijs’, zeiden ze. Daar zei ik geen nee tegen.” Zijn avonturen verwerkte hij in twintig verhalen, waarvan er negen eerder in Revu te lezen waren, de andere zijn nieuw. De toon voor de komende jaren was gezet. Tropenjaren waarin hij, dankzij een Buma cultuurbeurs van vijfduizend euro, op stap ging met namen als Junkie XL, Within Temptation en Tiësto. Namen die al jaren het meeste geld binnenbrengen.

De Utrechter overnachtte in de duurste hotels, maar kwam er al snel achter dat hij het liefst met beginnende artiesten op de grond sliep. „Als zo’n band zijn eerste stap in het buitenland zet, is alles nieuw. Niets ten nadele van mensen als Kane en Anouk, maar die willen niet voor een zaal van tien mensen spelen. Iemand als Wouter Hamel of een groep als C-mon & Kypski gaat door. Je leert dan de echte artiesten kennen.”

Die echte artiesten, daarvan telt Nederland er volgens Hoekman steeds meer. Muziekanten zoals die van Voicst bijvoorbeeld, adhd-rock uit Amsterdam, of de psychedelische orgelrock van zZz, eveneens uit de hoofdstad. In Japan goed voor de tune onder een mayonaisereclame. Na de Golden Earring was er lang geen unieke sound meer, maar die is volgens Hoekman terug. „In het buitenland staat the Dutch sound echt weer ergens voor. Met name voor dance, maar het verschuift naar rock.”

Naar het waarom hiervan moet Hoekman gissen. „Een moeilijke vraag. Ik hoorde mensen in België laatst zeggen dat het met onze subsidiecultuur te maken heeft. We zorgden er hier altijd voor dat muzikanten genoeg geld hadden door beursen. Dat was dodelijk voor de creativiteit. Gelukkig lijkt daar nu een einde aan te komen.”

Hoekman verwacht de komende tijd veel van Otto Wichers, de man achter het Amsterdamse Lucky Fonz III met wie hij meeging naar de Verenigde Staten. „Hij speelde daar voor kleine zaaltjes, maar heeft fans die hem op handen dragen. Hij maakt folk daar weer echt populair. Mensen zien hem als een hippe Bob Dylan. Hij zou binnenkort best eens voor een grote doorbraak in de VS kunnen gaan zorgen.”

Tijdens zijn tochten door landen als Colombia en Japan kwam Hoekman tot nóg een conclusie. „Nederlandse artiesten gebruiken veel minder drugs dan ik verwacht had. Dat viel mee, of eigenlijk tegen”, lacht hij. „Afgezien van rapper Ziggi die een blok hasj meenam naar Denemarken omdat hij hun wiet niet vertrouwde, is iedereen heel serieus bezig.”

Dat bleek toen Hoekman met hardrockband Van Katoen op Java was en de bandleden tijdens een barbecue een prostituee aangeboden kregen. „We waren in een dorp dat geteisterd was door de tsunami, door Sars en door de vogelgriep. Er waren twaalf toeristen over. Die mensen dachten: we moeten zorgen dat ze het tof vinden, dan komen de toeristen vanzelf terug. Ze hebben de prostituees toch maar afgeslagen. Die gingen naar de support-act”, lacht Hoekman.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden