Durftevragen vervult simpele én complexe verlangens

null Beeld

Is het onze calvinistische inborst? We zijn verleerd om vragen te stellen. „Alleen rond sinterklaastijd mogen we een verlanglijst maken en de rest van het jaar worden kinderen die vragen, overgeslagen”, aldus Juul Martin.

Maar vragen, dat moet je wel dúrven. En zo simpel is het vandaag, in Doetinchem. Onder leiding van Juul Martin leggen negen durfals, onbekenden van elkaar, hun verlanglijst op tafel. Onder hen een webredacteur, een zorgmanager en de lokale wethouder sociale zaken.

De wethouder, Otwin van Dijk, vraagt hoe hij de Doetinchemmers tot betrokkenheid kan verleiden. Samen met Martin formuleert hij zijn verlangen tot een ’Hoe kan ik’-vraag: ’Hoe kan de gemeente Doetinchem zorgen dat burgers meer actie ondernemen om hun eigen leefomgeving leuker te maken?’ Hij schrijft zijn vraag op en nu is het aan zijn groepsgenoten om te antwoorden.

Meteen schrijven die, op felgroene Post-its, praktische antwoorden op. ’Organiseer een prikactie op basisscholen’, suggereert de webredacteur. ’Beloon gedrag met belastingkorting’, oppert de zorgmanager.

Intussen zet Martin de vraag op Twitter en ook daar stromen de ideeën binnen. Het blijft niet bij praktische tips, ook ’netwerken’ speelt een belangrijke rol. Iedereen kent wel iemand met wie de wethouder een kop koffie moet gaan drinken. Na een half uur brainstormen rolt Van Dijk zijn vel papier op, met zeker veertig groene Post-its erop geplakt. Dik tevreden.

Bedenker van het initiatief ’Durftevragen’, is Nils Roemen. Zonder schroom publiceert hij zijn eigen wensenlijst op zijn weblog. ’Ipad’ is al doorgestreept, die is binnen. ’Media-aandacht’ nog niet, hoe meer het Durftevragen-concept verspreid raakt, hoe beter.

Roemen: „Vijf jaar geleden werd ik uitgenodigd op een beurs door een kennis. Hij had een stand over en ik mocht ’m hebben, mits ik er een idee voor had. We bedachten Durftevragen en beantwoordden vragen van bezoekers.”

„Daarna schreef ik er een blog over: ’Hallo, dit is Durftevragen. We weten zelf ook niet wat het inhoudt, we weten alleen dat mensen het leuk vinden om te helpen. Dus vraag maar’.”

Daarna ging het volgens Roemen ’als een wilde’. Samen met Herman Dummer organiseerde hij een eerste Durftevragen-sessie in een bedrijfspand in Hilversum (hij had om ruimte gevraagd en kreeg het, gratis) en inmiddels organiseren tien begeleiders drie bijeenkomsten per week. Dagelijks bereikt het initiatief ruim 260.000 mensen, vooral via Twitter.

„We hebben overvloed, maar vraag en aanbod komen niet samen”, ontdekte Roemen. „Bedrijven vervangen hun laptops en gooien de oude weg, terwijl een ander bedrijf subsidie aanvraagt voor nieuwe laptops”, noemt hij als voorbeeld. Het toverwoord: ’verbinden’. Durftevragen drijft op sociaal kapitaal. „Veel mensen hebben iets over: materiaal, hulp, kennis: als je mensen verbindt, kunnen ze het delen.”

Het initiatief past in de tijd, denkt Roemen. „We herontdekken dat wat er vroeger al was. Oude statussymbolen als auto’s en geld worden vervangen door een nieuw soort denken, gericht op samenwerking, delen en geluk.” Kan dan werkelijk alles, als je er maar om vraagt? „Ik kan geen huis optillen, maar als iets niet lukt, heeft dat bijna altijd te maken met een innerlijke worsteling. ’Niet lukken’ is voor mij ’nóg niet lukken’.”

Tevreden keert wethouder Otwin van Dijk huiswaarts. Tips, nieuwe contacten. Doetinchem gaat zich weer verantwoordelijk voelen! Zelfs de verslaggeefster is om. Monter twittert ze: #durftevragen: ’Wie geeft mij een lift van Doetinchem naar Amsterdam?’ Het begint met durf.

www.durftevragen.com

Een vraag levert direct talloze reacties op van andere deelnemers tijdens een van de Durftevragen-sessies. (FOTO KOEN VERHEIJDEN) Beeld
Een vraag levert direct talloze reacties op van andere deelnemers tijdens een van de Durftevragen-sessies. (FOTO KOEN VERHEIJDEN)
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden