Durfal Yannick begint vlammend in Rotterdam

Klassiek

Rotterdams Philharmonisch Orkest, Yundi Li (piano) olv Yannick Nézet-Séguin met werken van Ketting, Ravel en Sjostakovitsj op 14/6 in de Doelen Rotterdam. Vanaf morgen zeven concerten in Yokohama, Tokio, Shanghai, Peking, Seoul en Taipeh.

Je moet maar durven! Zijn voorganger Valery Gergjev had amper drie weken geleden zijn hielen gelicht, of daar begon Yannick Nézet-Séguin als nieuwe chef-dirigent van het Rotterdams Philharmonisch Orkest met een spetterende en vlammende uitvoering van Sjostakovitsj’ Vijfde symfonie. Sjostakovitsj! Hét terrein waarop Gergjev al jarenlang heer en meester is. In Rotterdam – onder andere tijdens verschillende Gergjev Festivals – heeft de weerbarstige Rus dat meermaals grandioos bewezen.

Maar de kleine Canadees deed nauwelijks voor Gergjev onder en ontketende me daar een partij energie en kabaal! De volle Doelen werd er zaterdagavond eerst muisstil en vervolgens enthousiast-schreeuwend dol van. Daar waar Gergjev met een nauwelijks trillende linkerhand vaak wonderen tot stand bracht, moest en wilde Nézet-Séguin zich voor iedere maat, voor iedere noot in het zweet zwaaien. Dirigerend vanuit het hoofd, gaf Yannick zo’n beetje elke inzet voor elk instrument afzonderlijk aan. Het had wat weg van de stijl van Riccardo Chailly, die ook elke wending in een partituur zichtbaar wilde maken.

Het leverde een grandioze uitvoering op, van een niveau dat je zelfs bij maestro Gergjev maar zelden aantrof. De Canadese dirigent verstaat de kunst om maximale spanning op te roepen en die vervolgens tot in het oneindige vast te houden. Zoals hij bijvoorbeeld het tweede thema in deel I samen met de eerste violen boetseerde, was een wonder van optimale samenwerking tussen musici en dirigent. En het tweede deel flitste met inzet van een schitterende hoorngroep bliksemend voorbij.

Aan het begin repte directeur Jan Raes van een historische avond. Dat deed hij drie weken terug ook al, maar inmiddels is Raes zelf ook Rotterdam aan het verlaten, omdat hij directeur van het Concergebouworkest wordt. Hij lanceerde een eerste cd met live-opnamen van Nézet-Séguin en kondigde een complete Beethoven-cyclus met hem aan. Twee meisjes van de jongerenafdeling van het RPhO boden hem een hoeveelheid fortune cookies aan, om mee te nemen op de tournee naar Azië, waar orkest en nieuwe chef aan begonnen zijn. Bestuursvoorzitter Sylvia Tóth overhandigde Yannick tenslotte het dirigeerstokje van Eduard Flipse, de man die van het RPhO een toporkest maakte. Hij mag de historische baton houden zolang hij in Rotterdam blijft.

Yannick – ’hevig ontroerd’ – wenste zichzelf en iedereen lange jaren van succes en begon toen voortvarend aan zijn taak met ’De aankomst’ van Otto Ketting; een toepasselijke en hoopgevende keuze voor Nederlandse componisten. Nézet-Séguin had duidelijk wat met het Ketting-stuk, zoals hij ook groot rapport had met het Pianoconcert in G van Ravel. Lucide begeleidde hij daar Yundi Li, de Chinese wonderpianist die voor aardig wat toeloop zal zorgen bij de concerten in Azië. Terecht overigens, want zijn Ravel mocht er wezen. Een top-avond!

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden