Dure kleding duurzaam te koop

Onlinemarktplaats The Next Closet haalt een miljoen euro op voor uitbreidingsplannen

Of het nu gaat om een dame van zeventig uit Brasschaat die haar collectie jurken van Chanel en Dior niet meer gebruikt, of om een twintiger die haar verslaving aan designerkleding niet ten koste wil laten gaan van haar portemonnee. Beide vrouwen komen bij onlinemarktplaats The Next Closet om hun kleding te verkopen. Oprichter en eigenaar Lieke Pijpers: "Het begon met veel oudere dames die heel wat merkkleding hadden opgespaard. Nu zien we steeds meer fashionista's, die de mode scherp in de gaten houden."

The Next Closet, dat een omzet draait van circa drie ton, timmert aan de weg. Gisteren maakte het bedrijf bekend 1 miljoen euro te hebben opgehaald in een eerste officiële investeringsronde. Pijpers en haar compagnon Thalita van Ogtrop werkten via een eigen bureau aan duurzame evenementen toen ze het idee kregen voor de website. "We wilden iets duurzaams doen dat meer invloed had op lange termijn."

Zowel Pijpers als Van Ogtrop hadden merkkleding in de kast hangen die ze niet meer droegen. Pijpers: "Dat is zonde, zeker als je weet dat de textielketen een van de meest vervuilende in de wereld is. Er wordt veel fast fashion geproduceerd die hooguit één seizoen goed blijft."

De ondernemers kwamen erachter dat er in Nederland geen toegespitst onlineplatform was om merkkleding van goede kwaliteit een tweede leven te geven. Van hun eigen geld ontwikkelden ze een simpele website. "De eerste tachtig items hebben we verzameld bij vrienden en familie. Wij wilden kijken of we vrouwen konden inspireren om op een andere manier te gaan shoppen."

Aanvankelijk regelden Van Ogtrop en Pijpers alles zelf. Wie zijn kleding via de site wilde verkopen, kon dat in een pakket opsturen. "Wij fotografeerden de items, maakten de beschrijvingen en plaatsten ze online." Vanaf het begin was de selectie streng. "Doorverkopen van H&M, daar doen we niet aan. Zo onderscheiden we ons van marktplaats.nl"

De website heeft inmiddels 25.000 unieke bezoekers per maand en een collectie van 4000 kledingstukken. Nog steeds kun je kleding laten verkopen, zonder er veel omkijken naar te hebben. Dat kost de verkoper wel 35 tot 50 procent van de opbrengst. "Deze premium service doen we alleen maar met merken die je ook in de PC Hoofstraat vindt."

Maar waar het bedrijf groot mee hoopt te groeien is de mogelijkheid die het biedt om als verkoper veel zelf te doen. "Die mogelijkheid hebben we kunnen ontwikkelen dankzij een crowdfundingscampagne waarmee we in februari 2014 35.000 euro hebben opgehaald", vertelt Pijpers. Wie zelf fotografeert en omschrijft, betaalt 20 procent van de opbrengst aan The Next Closet. "Wij kijken of de items en de gemaakte foto's aan onze kwaliteitseisen voldoen."

De ambities zijn groot. Gemiddeld kwamen er het afgelopen jaar 300 nieuwe kledingstukken per maand online te staan. Dat moeten er eind dit jaar 3000 per maand zijn, vertelt Pijpers. Om de groei mogelijk te maken, wordt er volgende maand een app gelanceerd. Ook wordt er een reviewsysteem ontwikkeld, zoals ook Airbnb dat heeft. The Next Closet wil bovendien aan de slag op de Belgische markt en er zijn plannen om het aanbod te verbreden naar mannen- en kinderkleding.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden