Dure euro heeft negatief effect op winst Heineken

Heineken verwacht niet langer dat het de winst dit jaar op het niveau van 2012 kan handhaven. In plaats daarvan gaat de bierbrouwer nu uit van een lichte winstdaling. Dat maakte het bedrijf gisteren bekend in een tussentijds bericht. De cijfers over het derde kwartaal stelden beleggers teleur.

De winstwaarschuwing is het gevolg van nadelige wisselkoerseffecten. Inkomsten die Heineken behaalt in andere valuta's leveren minder op als ze worden omgerekend in euro's. De Europese munt is beduidend sterker dan vorig jaar. Deze week bereikte de euro de hoogste stand ten opzicht van de dollar sinds 2011. Een euro kost nu circa 1,37 dollar. Het negatieve effect van de dure euro op de winst schat Heineken op 40 miljoen euro.

Ondanks de goede zomer kampte Heineken in het derde kwartaal met een zwakke markt in met name Midden- en Oost-Europa. Vooral in Rusland daalden de verkopen sterk, maar ook de aanhoudende economische malaise in Griekenland speelde Heineken parten. In West-Europa stijgen de verkopen niet, al profiteerde Heineken daar wel van de toenemende populariteit van het 'limonadebiertje' Radler.

De omzet steeg met 4 procent tot 5,2 miljard euro. Dat was te danken aan een sterke groei in Azië door de overname van Asia Pacific Breweries (APB). De nettowinst kwam uit op 483 miljoen euro, tegen 568 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar.

Voor de langere termijn blijft Heineken positief over de groeivooruitzichten. Daarbij wijst het bierconcern vooral op de sterke geografische spreiding. Verdere besparingen op de kosten moeten de winstgevendheid helpen vergroten.

(anp)

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden