Dure euro drukt omzet Unilever

Verkopen op de opkomende markten blijven stijgen, maar door valutaschommelingen verbleken de cijfers

Unilever zet zijn opmars in de opkomende landen onverdroten voort. Hoewel de economische groei in landen als India, Turkije en Brazilië achterbleef bij de verwachtingen, stegen de verkopen van het Brits-Nederlandse concern op die markten vorig jaar opnieuw fors: met 8,7 procent. In Europa daalde Unilevers omzet licht.

De gestegen verkopen van vooral wasmiddelen (onder meer Omo), zeep, shampoo, crème, gel, en deodorant (Axe, Dove, Rexona, Vaseline, Ponds) komt op het eerste gezicht niet tot uiting in de jaaromzet over 2013. Die daalde, vergeleken met 2012, met 3 procent tot net onder de grens van vijftig miljard euro. De daling is echter een gevolg van waardedalingen van munten als de Indiase rupee, de Turkse lira en de Braziliaanse real. Omdat Unilever zijn resultaten in euro's rapporteert, hadden die waardedalingen een negatief effect op de omzet.

Daarbij verkocht Unilever een aantal van zijn dochterondernemingen. De omzet daarvan was groter dan die van de bedrijven die Unilever kocht, wat de totale omzet lager deed uitkomen.

Zonder valutaschommelingen en aan- en verkopen is het beeld heel anders. Bij de onderdelen die Unilever minstens een jaar bezit, steeg de waarde van de verkopen in 2013 met 4,3 procent. De valuta-effecten hadden ook invloed op de nettowinst. Met valuta-effecten steeg de winst met 9 procent naar 5,2 miljard euro. Als de valuta dezelfde waarde hadden gehad als in 2012 dan was de winst met maar liefst 16 procent gestegen.

Topman Paul Polman was bij de presentatie van de jaarcijfers dan ook een tevreden man: "2013 was een goed jaar." Ook Unilevers aandeelhouders, de laatste jaren toch al goed bediend, konden tevreden zijn: de koers steeg met ruim 2 procent.

Unilever zal zich, zei Polman, ook de komende jaren vooral op de opkomende markten blijven richten. Op termijn zal 70 tot 75 procent van Unilevers omzet uit die landen komen. "Niet zo gek als je bedenkt dat 80 procent van de mensheid daar dan leeft. Vooral de groei van de middenklasse in die landen komt Unilever goed uit. Juist die groep heeft behoefte aan de badkamerartikelen en de was- en schoonmaakmiddelen die Unilever maakt.

In Europa liepen de verkopen van Unilever, dat verder onder meer ijs (Magnum), thee (Lipton), soepen en sauzen (Knorr, Hellmann's) maakt licht terug. De economie van de meeste landen groeit niet of nauwelijks en ook de bevolking groeit er niet. Unilever haalde in Europa wel hogere winstmarges dan vorig jaar. Al met al was Polman niet ontevreden met Unilevers resultaten in Europa, vorig jaar goed voor 27 procent van de omzet. Tien jaar geleden was dat nog 42 procent.

De kritiek die de Europese ondernemingsraad van Unilever uitte, dat Unilever zijn Europese tak verwaarloost, noemt Polman 'misplaatst'. De raad stelde drie maanden geleden dat Unilever te veel bezuinigt in Europa en te weinig investeert. Volgens Polman is dat 'te simpel', is er geen sprake van verwaarlozing en is er de laatste vier jaar voor twee miljard in het Europese bedrijf gepompt. De raad vroeg drie maanden geleden ook om een onderhoud met Polman, maar die verwees de ondernemingsraad en de Europese vakbond Effat gisteren door naar de chef-Europa van Unilever.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden