Duizenden overstappers na bonusrel ABN en ING

Beeld anp

Duizenden nieuwe klanten hebben zich de afgelopen weken gemeld bij ASN Bank. Aanleiding: de ophef over de bestuurderssalarissen bij ABN Amro en ING. Eerder werd al bekend dat Triodos eveneens flink meer nieuwe aanmeldingen kreeg als gevolg van de bonusrel.  En dan is deze week ook nog uitgeroepen tot nationale ik-stap-over-van-bank-week.

Volgens directeur Ewoud Goudswaard van ASN melden klanten zich bij zijn bank als 'uiting van ongenoegen'. "Mensen willen een verandering zien in bankenland. Ze willen dat banken meer betrokken zijn bij de samenleving, meer aandacht hebben voor de klant en transparant zijn over wat er met hun geld gebeurt."

Sinds de financiële crisis van 2008 zijn vooral de kleine, zich als duurzaam presenterende banken ASN en Triodos flink gegroeid. ASN verwelkomde sinds 2009 bijna 200.000 extra klanten, Triodos zelfs 400.000. Beide banken hadden eind 2014 ruim 600.000 klanten.

De ophef over de salarissen leidde bij ASN tot honderden nieuwe klanten per dag, zegt Goudswaard. Hij is natuurlijk blij met de nieuwe aanwas, maar maakt zich zorgen over het gebrek aan vertrouwen in de financiële sector. "Banken zijn nu al 7 jaar lang negatief in het nieuws, dat is heel slecht voor het vertrouwen. Dan helpt zo'n nieuwe discussie over bonussen natuurlijk niet mee."

Vandaag staat Goudswaard voor de camera's van RTLZ, samen met schrijver Rutger Bregman die het initiatief nam om mensen op te roepen juist deze week van bank te wisselen. Bij De Correspondent schrijft Bregman: "Al jaren neem ik me voor om over te stappen van bank, maar toch komt het er steeds niet van. Mensen komen pas in beweging als ze het gevoel hebben dat ze niet de enigen zijn. Het is, kortom, tijd voor een nationale 'Ik Stap Over Van Bank Week'."

De actie vind veel weerklank op sociale media: #ikstapovervanbank is al dagenlang trending topic op Twitter. Bij RTLZ hoopt ASN-directeur Goudswaard mensen ervan te overtuigen dat overstappen minder moeilijk is dan ze denken.

"Klanten denken dat overstappen veel tijd kost, en dat is tot op zekere hoogte waar. Maar via de overstapservice die banken aanbieden nemen we hen ook veel werk uit handen." Via die overstapservice blijven de automatische bijschrijvingen en incasso's nog een tijdlang doorlopen, zodat je niet onmiddellijk een huurachterstand hebt of je salaris misloopt bij een nieuwe bankrekening.

Wat echt zou helpen om de rompslomp van het wisselen van bank te verminderen, is het mogelijk te maken je rekeningnummer mee te verhuizen naar je nieuwe bank. Net zoals je nu al van telefoonprovider kan veranderen met behoud van je eigen nummer. Bij banken wordt daar al jaren voor gepleit, maar het lijkt er maar niet van te komen. "Wij zijn daar groot voorstander van", zegt Goudswaard. "Maar het is niet zomaar te realiseren. Het betekent een grote technische operatie die banken veel geld zal kosten."

De invoering van het Europese Iban-rekeningnummer heeft het niet makkelijker gemaakt, aangezien de 'oude' rekeningnummers nu rechtstreeks gekoppeld zijn aan een bank én een land. "Het is dus eerder iets om op Europese schaal te doen dan alleen in Nederland", zegt Goudswaard, die toegeeft dat de kans dat dat gebeurt niet heel groot is.

Ewoud Goudswaard, directeur ASN Bank Beeld ANP
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden