Duizend dollar voor dieselrijder

Volkswagen betaalt compensatie aan Amerikaanse eigenaren van auto met sjoemelsoftware

Volkswagen betaalt Amerikaanse dieselrijders die de dupe zijn van het emissieschandaal een compensatie van 1000 dollar. Het Duitse bedrijf probeert ook de relatie met een andere belangrijke partij te lijmen: autodealers in de Verenigde Staten.

Volkswagen biedt de grofweg 650 autohandelaren een vergoeding in contanten en renteloze leningen, meldt persbureau Bloomberg. Omdat ze opgescheept zitten met onverkoopbare auto's, die kostbare ruimte in de showrooms en op terreinen innemen. Ook spoort VW zijn dealers aan 'pre-schandaalprijzen' te bieden aan klanten die hun voertuig willen inruilen en belooft het prijsverschil bij te leggen.

"Volkswagen moet de dealers zo tevreden mogelijk aan boord houden", zegt analist Michelle Krebs van Autotrader.com, een online marktplaats voor autodealers, tegen Bloomberg. "Omdat handelaren de frontlinie vormen tot er een manier is goedgekeurd om de frauduleuze diesels te repareren."

Maandagavond kondigde Michael Horn, topman van Volkswagen in de Verenigde Staten, per e-mail aan dat 482.000 Volkswagen-eigenaren met een 2.0 liter-dieselauto in aanmerking komen voor een 'goodwill-pakket'. Het is, in de woorden van Horn, een 'eerste poging om het vertrouwen van klanten terug te winnen'. De Amerikaanse milieutoezichthouder EPA inspecteert momenteel alle modellen met een dergelijke motor.

Eigenaren van de wagens krijgen een vrij te besteden creditcard ter waarde van 500 dollar, een krediet van 500 dollar bij Volkswagendealers en drie jaar lang kosteloze pechhulp. Gedupeerden die de 'blijk van goede wil' accepteren, zien niet automatisch af van de mogelijkheid een schadeclaim in te dienen.

Ondertussen zoekt VW onafgebroken naar een oplossing voor auto's met 'verkeerde' software, aldus Horn. In oktober gaf hij tijdens een hoorzitting in het Amerikaanse Congres toe dat het nog wel een jaar kan duren voordat alle auto's in het land teruggeroepen en gerepareerd zijn.

Of Nederlandse Volkswagenrijders ook aanspraak maken op een vergoeding is nog onbekend. Autobedrijf Pon, de Nederlandse importeur van het concern, komt naar eigen zeggen snel met informatie.

Voor zover bekend zijn wereldwijd 11 miljoen auto's uitgerust met software die ervoor zorgt dat de uitstoot van stikstofoxiden tijdens de laboratoriumtest lager uitvalt dan in de praktijk. Uit intern onderzoek van VW bleek later ook de emissie van broeikasgas CO2 bij 800.000 auto's niet te kloppen, waaronder 100.000 exemplaren met een benzinemotor. VW heeft 8,7 miljard euro opzijgezet om de reparatiekosten te dekken.

Zelf gaf het concern geen duidelijkheid over de 'onregelmatigheden' die het ontdekte in de CO2-uitstoot. De Europese Commissie dwingt Volkswagen nu om dat wel te doen. In een brief aan topman Matthias Müller stelt klimaatcommissaris Miguel Arias Cañete dat VW binnen tien dagen details over de afwijkende waarden in de uitstoot van koolstofdioxide openbaar moet maken.

De compensaties in de VS zijn slechts een fractie van wat VW aan schadeloosstellingen, claims, boetes en rechtszaken te wachten staat. Kredietbeoordelaar Fitch verwacht dat die kosten in de miljarden zullen lopen en verlaagde daarom, in navolging van Moody's en Standard & Poor's, de kredietwaardigheid van Volkswagen. Dat kan ertoe leiden dat het bedrijf meer rente moet betalen over de leningen die het afsluit.

De Zweedse vermogensbeheerder Nordea gaat VW in elk geval aanklagen, meldt zakenkrant The Financial Times. Nordea en andere grote fondsbeheerders nemen juridische stappen, omdat ze vinden dat investeerders niet de dupe mogen worden van de fraude. Sinds het gesjoemel bekend werd, is het aandeel Volkswagen bijna 40 procent gedaald en hebben beleggers miljarden verloren.

Schandaal kost 23 tot 78 miljard euro

Het emissieschandaal kan Volkswagen in het slechtste geval tot wel 78 miljard euro kosten, zo schreven analisten van Credit Suisse vorige maand in een brief aan klanten van de bank. Dat is 60 procent meer dan BP kwijt was aan de olieramp in de Golf van Mexico in 2010. In het gunstigste scenario blijft de schade beperkt tot 23 miljard euro, stelt Credit Suisse. Volkswagen zelf deed deze bedragen af als 'pure speculatie'.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden