Duivelse kracht in de coulissen

RONALD ROVERS

Ooit schrok hij wakker achter het stuur van een rijdende auto. Hij overwon alcohol, cocaïne en obesitas, al zal hij nooit een vedergewicht zijn. En hij is berucht onder journalisten. Tijdens een interview ging hij vanwege onwelgevallige vragen ooit hardop en aanhoudend zitten fluiten.

Iedereen onder de vijftig is opgegroeid met John Goodman (1952), nu te zien in de psychologische thriller '10 Cloverfield Lane', min of meer een vervolg op de monsterfilm 'Cloverfield' uit 2008. Zo lang verschijnt de acteur al in films en series. Voor iemand zonder de typische kaaklijnen en het afgetrainde lijf van de gemiddelde Amerikaanse acteur is dat een opvallende prestatie. Maar Goodman heeft dan ook een opvallende présence. Dat was meteen duidelijk door zijn rol als de grofgebekte huisvader Dan Conner in 'Roseanne', de sitcom die van 1988 tot 1997 werd uitgezonden, Goodmans grote doorbraak.

Een jaar eerder hadden Joel en Ethan Coen hem een rol gegeven in 'Raising Arizona', een samenwerking die tot op de dag van vandaag voortduurt. Geen opvallende rol, of iets waar Goodman om herinnerd zou worden. Dat lag anders met 'Barton Fink' uit 1991, ook een film van de Coens. In die fantastische persiflage op de spreekwoordelijke hel waarin scenaristen in Hollywood terecht kunnen komen omdat ze deadlines moeten halen en compromissen moeten sluiten, was Goodman de duivel. Hoewel hij over de jaren veel andere rollen speelde, blijft die duivelsrol terugkeren. Als het niet letterlijk de duivelsrol is, dan toch de rol van onvoorspelbare, onpeilbare grootheid. Altijd larger than life. Op de planken als toneelacteur, als gastheer van 'Saturday Night Live', of op het bioscoopscherm.

Het gekke is: soms vergeet je Goodman. Misschien omdat hij altijd maar even voorbijkomt. Hij is de buurman, de reizende vertegenwoordiger, de manager op de achterbank van een auto. De man die weer vertrekt. Maar ook al verlaat hij de scène, hij blijft aanwezig. 'America's scene stealer', schreef The Wall Street Journal ooit. Hij is niet lang in beeld, speelt vooral bijrollen, maar trekt alle aandacht naar zich toe.

Misschien verandert dat van die bijrollen na '10 Cloverfield Lane'. Goodman speelt als Howard een van de drie hoofdrollen in dit bizarre kamerspel, een man die twee mensen bewusteloos mee naar zijn ondergrondse bunker neemt, nadat bovengronds een chemische aanval de wereld onleefbaar heeft gemaakt. Althans, dat zegt hij. Of het waar is, weten we niet. Dat is precies waar Goodman goed in is: je weet nooit of hij te vertrouwen is. Er schuilt altijd iets van dreiging in zijn verschijning. Misschien wel gekte. Het contrast tussen die nauwe ondergrondse ruimtes en Goodmans enorme aanwezigheid was ongetwijfeld een reden om hem die rol te geven. Want waar moet die enorme kracht naartoe als de deur niet open kan en anderen steeds wantrouwiger worden?

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden