Duitsers kopen hun koffie in Nederland

Elke week doen gemiddeld 70.000 Duitse bezoekers hun inkopen in Venlo. Voor de gezelligheid, maar ook voor de lage prijzen. ( FOTO KOEN VERHEIJDEN) Beeld
Elke week doen gemiddeld 70.000 Duitse bezoekers hun inkopen in Venlo. Voor de gezelligheid, maar ook voor de lage prijzen. ( FOTO KOEN VERHEIJDEN)

Voor Duitsers is het lucratief om in Nederland inkopen te doen. Vooral goedkope koffie, blikjes bier en frisdrank worden massaal ingeslagen.

Sjokkende families bewegen zich langs elkaar heen in het winkelcentrum van Venlo. Naast de voetgangersstroom eet Alexander Kuhn uit een bakje friet, overdekt met een flinke klodder mayonaise. Tussen zijn benen klemt hij twee gele plastic tassen, van het op Duitsers gerichte warenhuis ’Die 2 Brüder von Venlo’. Hij probeert met enige regelmaat boodschappen te doen in Venlo. „Als gezellig uitje, maar vooral voor de lage prijzen. Zeker nu mag je wel op de centen letten”, vertelt de besnorde man die een kwartier rijden van de grens woont.

Ondanks EU-maatregelen voor gelijke prijzen bestaan er door nationale heffingen nog steeds aantrekkelijke prijsverschillen tussen lidstaten onderling. Zoals Nederlanders de vliegtaks massaal mijden in omliggende landen, zo trekken Duitsers naar Nederland om te besparen op hun koffieaccijns. Het land heft namelijk een verbruiksbelasting op koffie, de zogenoemde Kaffeesteuer. Onze oosterburen betalen in eigen land als accijns 2,19 euro per kilo geroosterde koffie en 4,78 euro per kilo oploskoffie.

Op Duitse feestdagen zitten de wegen van de grens naar het centrum van Venlo dan ook steevast potdicht. Duitse consumenten met de herkenbare gele tassen bepalen het straatbeeld. Ging het vroeger hoofdzakelijk om zuivelartikelen, wat het kooptoerisme de bijnaam Butterfahrt opleverde, nu zijn het vooral de goedkopere koffie en blikjes bier en frisdrank die gemiddeld 70.000 Duitse bezoekers per week naar de stad lokken.

„Al gauw zo’n drie tot vier miljoen per jaar”, rekent Ad Pollux, voorzitter van winkeliersvereniging Venlostad.com voor. „Dat is al jaren hetzelfde. Het schommelt af en toe licht, maar dat ligt dan aan het weer en hoe de Duitse nationale feestdagen vallen. Begin mei was vrij heftig met de Dag van de Arbeid en een zonnige zaterdag.”

Pollux heeft een groente en fruitwinkel, gelegen in wat onder de lokale bevolking bekend staat als de Duitse Hoek. Dit zijn enkele winkelstraten die zich specifiek richten op de Duitse koopjesjagers. Een kaaswinkel, ’Vier Jahr alten Brockküse’; een visrestaurant, ’Hollündische Hering’; een koffiewinkel, ’Sonderangebot Jacobs Kaffee’ en een warenhuis, ’Die zwei Brüder von Venlo’, twee verdiepingen gericht op de oosterburen.

Op de begane grond ligt een supermarkt die volgens de winkelformule ’meer is dan winkelen; het is het beleven van Nederland’. In ieder geval de voordelen van Nederland. Bij binnenkomst treft de klant een grote koffie- en theeafdeling aan.

Verderop in de immense winkel staat een hele wand vol gestapeld met blikken frisdrank en bier. Erboven hangt een bord dat met grote rode letters schreeuwt ’Kein Pfand!’ Aangezien Duitse supermarkten sinds 2006 verplicht 25 eurocent statiegeld heffen per blikje, is het voor de grensstreekbewoners gunstiger om die over de grens te kopen.

Niet voor niets sjouwt Horst Mayer tussen het winkelen door twee plateautjes cola in de kofferbak van zijn auto, geparkeerd op een overvolle parkeerplaats. Met een zucht gooit hij de klep van de laadruimte dicht. „Zo, en daar ben ik dan weer goed voor”, mort de Duitser als hij van de parkeerplaats terugloopt naar het centrum waar zijn vrouw op een terrasje op hem wacht.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden