Duitse romantiek in een serieuze komedie

Amour Fou

Regie: Jessica Hausner. Met Christian Friedel, Birte Schnöink.

****

Het is niet vreemd dat het zelfmoordpact van de romantische Duitse dichter Heinrich von Kleist en zijn met een ander gelukkig getrouwde vriendin Henriette Vogel nooit zo ruim is geadverteerd. Er is eigenlijk niet heel veel romantisch aan een zelfmoordpact. Het is een onzinnig idee bovendien; tenslotte sterf je ieder alleen, en zal de dood je onherroepelijk van de ander scheiden.

Niet gek dus dat de Oostenrijks regisseur Jessica Hausner, meestal niet zo'n lachebekje, in het verhaal rond het zelfmoordplan van Kleist en Vogel de basis voor haar eerste komedie zag. Nog meer toen ze uit Kleists biografie begreep dat hij eerder ook twee anderen gevraagd had om met hem te sterven, een nicht en een vriend die zijn plannen weglachten.

Hilarisch wordt deze 'komedie' niet, daar is Hausner te serieus en zijn haar vroeg negentiende eeuwse dialogen te cerebraal voor. Maar stel je in op die vormelijkheid en ingetogenheid en je gaat genieten van de perfect gecaste acteurs met hun schilderijengezichten, de prachtig vormgegeven, licht absurde tableaus, de Duits romantische liederen, en het meest van de wonderlijke gesprekken, zoals wanneer Heinrich niet helemaal blij is als Henriette zich in tweede instantie toch als zelfmoordpartner aanbiedt omdat ze toch al doodziek is. "Maar dan sterft u niet voor mij, maar voor u zelf", zegt hij dan. De loser!

Een amour fou die alleen uit eigenliefde bestaat, wat de vrouw doorziet maar waar ze toch in wil volgen, zo lijkt het. Als 'Fifty Shades of Grey', maar om langer over na te denken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden