Duitse Krimi 'Babylon Berlin' moet 'Tatort' doen vergeten

Screenshot van de trailer van de serie 'Babylon Berlin'. Beeld Babylon Berlin
Screenshot van de trailer van de serie 'Babylon Berlin'.Beeld Babylon Berlin

Een triomf. En: aan deze serie zullen toekomstige producties zich moeten meten. Nog nooit op de Duitse tv vertoond! Zo goed als de echt goede internationale series. 'Babylon Berlin', een nieuwe 16-delige serie over het Berlijn van de jaren twintig, brengt Duitse recensenten in vervoering.

Het is de duurste en meest ambitieuze Duitse tv-serie ooit. Er werd drie jaar aan gewerkt, de fine fleur van de Duitse acteerwereld draafde op, de kosten liepen op tot 40 miljoen euro. Babylon Berlin, schrijft de Süddeutsche Zeitung, moet als "ultiem bewijs dienen dat in Duitsland kwaliteitsseries van internationaal formaat kunnen ontstaan. Series die de Amerikanen leuk vinden."

En dat bewijs is nodig ook, valt soms te horen in de Duitse pers. We leven in het gouden tijdperk van de televisieserie, zo klinkt het, maar de Duitse productiehuizen liggen te slapen. In Amerika verschijnt het ene na het andere meesterwerk, Scandinavische thrillers trekken wereldwijd miljoenen. Wat stelt Duitsland daar nu helemaal tegenover? 'Tatort'?

Nu is er dan eindelijk een serie om Duitsland op de kaart te zetten. Babylon Berlin is al aan 60 landen verkocht. Vrijdag was de première voor het grote publiek op betaalzender Sky. Het is een coproductie van Sky en publieke omroep ARD, die de serie pas eind volgend jaar uitzendt. Tom Tykwer regisseerde. Hij baseerde zich op de jaren-twintigkrimi 'Der nasse Fisch' van Volker Kutscher.

'Welkom in de stad der zonde'

De serie moet de mondaine sfeer van Berlijn in 1929 oproepen. De Weimar-republiek is al zo goed als dood, vier jaar voor Hitler de macht grijpt, Berlijn danst op de rand van de vulkaan - dat beeld. 'Welkom in de stad der zonde', luidt de ondertitel.

Centraal staan politiecommissaris Gereon Rath en typiste Charlotte Ritter. Rath is uit Keulen gekomen om een zaak te onderzoeken die hem diep in de wereld van de Berlijnse pornomaffia zal voeren. De Keulse burgemeester wordt afgeperst met een compromitterend seksfilmpje. Rath moet dat filmpje opsporen. Hij is een held als uit een film noir, vol angsten, verslaafd aan morfine.

Ritter is een jonge vrouw uit een arm gezin die kleine baantjes aaneenrijgt en bij Rath komt te werken op het hoofdbureau op de Alexanderplatz - een verwijzing naar de roman 'Berlin Alexanderplatz' uit 1929 van Alfred Döblin, die er zijn befaamde Franz Biberkopf liet rondlopen. Ook Ritter heeft een donkere kant: 's nachts werkt ze als domina in een club. Dan is er ook nog een verhaallijn met een trotskistische revolutionair en een bloedig neergeslagen meiopstand. Kortom, een typisch Duitse serie, schrijft Der Stern: altijd met een flinke scheut geschiedenis erin.

De Süddeutsche Zeitung vindt het allemaal net te veel decor. De montage is 'overweldigend mooi', maar de beelden raken je niet en de plot is niet pakkend. De personages blijven op afstand, de serie heeft iets steriels. Enfin, het is een van de weinige wanklanken. De meeste recensies zijn al even hoogdravend als de vele voorbeschouwingen. Er klinkt lof voor het 'benevelende tempo', de complexiteit van de personages, de historische details. Deze serie moet en zal de torenhoge verwachtingen waarmaken.

Nu maar hopen dat de Amerikanen er ook zo van zullen genieten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden