Duits wielrennen weer in leven, met Nederlands bloed

De sponsors keren terug, Alpecin voorop. En Duitse tv gaat de Tour weer verslaan.

Het Duitse wielrennen is uit de dood opgewekt. Met dank aan de buitenlanders, het Nederlandse contigent van Giant met name, en een Duitse sponsor die na vijf vergeten jaren zijn geld durft te stoppen in een UCI Proteam.

Wat tot voor een week geleden nog doorging voor een Nederlandse ploeg, Giant-Shimano, rijdt nu met een Duitse licentie. En onder een aangepaste naam: Giant-Alpecin. Zo gaat dat als het op overleven aankomt in een sport waar voor nationaal sentiment geen ruimte is.

"Een ploeg met een Duits hart", zei de Duitse presentator gisteren bij de wedergeboorte van het wielrennen in Europa's economische motor. En met de sterren Marcel Kittel en John Degenkolb, de veel geprezen personificaties van het schone cyclisme bij onze oosterburen, lijkt dat een rake typering. Pijnlijk misschien voor wie had gehoopt dat de ploeg zijn Nederlands wortels zou koesteren.

"Een team met alleen Nederlandse renners is een illusie", stelt Gerrie van Gerwen nuchter. De voormalig teammanager van Milram haalde in 2010 de stekker uit Duitslands laatste grote profploeg. Geen enkele onderneming wilde destijds zijn handen branden aan de door doping geplaagde sport. Volgens Van Gerwen volgt het wielrennen steeds meer de richting van het geld. Toen shampoofabrikant Alpecin aanklopte was voor Giant-manager Iwan Spekenbrink de keuze snel gemaakt.

De verbintenis die het voortbestaan van de ploeg garandeerde, kreeg gisteren in Berlijn, in de Franse ambassade, een officieel karakter tijdens de ploegpresentatie. Spekenbrink benadrukte dat Giant een internationale omlijsting kent, wijzend op de Amerikanen, Fransen, Belgen en Nederlanders die onder contract staan. Hij moest immers ook de andere naamgever plezieren: 's wereld grootste fietsfabrikant Giant.

"Het begin is er", zegt Van Gerwen. Toen hij Milram en daarmee de Duitse wielersport ten grave droeg, op de tweede rustdag in de Tour de France in 2010, twijfelde Van Gerwen geen moment aan een renaissance. "Het gif vloeit uiteindelijk uit de pen", zegt de Brabantse oud-renner, refererend aan de Duitse media die na het dopingvergrijp van lieveling Jan Ullrich de buik vol hadden van de sport.

Maar in Duitsland kon de afgelopen twee jaar niemand meer om de aanhoudende successen van Kittel, Degenkolb en tijdrijder Tony Martin heen. Alpecin durfde het als eerste aan. En in het kielzog van het shampooconcern keren nu de publieke omroepen ARD en ZDF weer terug. Na een radiostilte maakten de twee zenders gisteren bekend dit jaar weer de Tour de France te gaan verslaan. De Duitse kijker is sinds 2012 verstoken geweest van live beelden.

Van Gerwen noemt het geen toeval dat het de buitenlanders zijn die de wielersport in Duitsland revitaliseren. "Duitsers zijn toch vooral Duits: star in hun denken. Ze missen de handigheid in deze internationale sport te manoeuvreren. Die vaardigheid hebben wij Nederlanders wel, net als de Belgen en Fransen."

Het was volgens Van Gerwen ook geen toeval dat Milram een Nederlands management kende. En Duitslands bekendste ploeg, T-Mobile, droeg een stevige Vlaamse signatuur. "Ik veronderstel daarom dat de Nederlandse invloed bij Giant-Alpecin niet zo snel verdwijnt."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden