Duidt toeteren op een gebrek aan beschaving?

null Beeld EPA
Beeld EPA

Het claxonneren had in de Nepalese hoofdstad Kathmandu extreme vormen aangenomen. Met keiharde klanksalvo's en meerstemmige toetertirades vochten gemotoriseerde voertuigen non-stop om aandacht. Maar sinds april van dit jaar is de herrie verstomd. Het stadsbestuur verbood het toeteren toen, omdat de gewoonte zou duiden op een gebrek aan beschaving.

Er waren elfduizend boetes voor nodig, maar inmiddels hebben bestuurders van scooters, auto's en vrachtwagens het verbod geaccepteerd. Een half jaar na de invoering is er een weldadige rust neergedaald in de straten. Het is zo'n groot succes dat de rest van het land weldra zal volgen.

Maar lang niet iedereen is blij met de akoestische begrenzing. Taxichauffeurs wijzen op de vele koeien en honden op straat. Wat moeten ze daar zonder claxon tegen beginnen? Uitstappen om de weg handmatig vrij te maken?

Creatief

Het toeterverbod maakt bestuurders creatief. Automobilisten hangen nu vaak uit het raampje om andere verkeersdeelnemers schreeuwend tot de orde te roepen. Sommige scooterrijders hanteren een meterslange houten staaf bij wijze van lans; zo kunnen ze hinderlijke voetgangers in de rug porren of opzijduwen.

Naast het claxonneren heeft Kathmandu onlangs ook met succes het dronken rijden aangepakt. Dankzij handhaving blijven bestuurders sinds kort bovendien keurig op hun eigen rijbaan.

Maar daarmee is het verkeer in de stad met ruim een miljoen inwoners nog geen pretje geworden. Overvolle wegen, chaotisch rijgedrag, zwarte uitlaatgassen, wegopbrekingen zonder borden, een totale afwezigheid van verkeerslichten... Stuk voor stuk nijpende problemen, die heel wat duurdere oplossingen vergen dan een toeterverbod.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden