Dubben over Schipholschade/Wie moeten vliegmaatschappijen aanspreken voor sluiten banen?

AMSTERDAM - Transavia en Martinair weten nog niet of zij de tienduizenden guldens schade zullen verhalen, die zij hebben geleden omdat zij vanwege de harde wind niet op Schiphol mochten landen. Beide maatschappijen zullen eerst uitzoeken wie zij daar eventueel op kunnen aanspreken.

“De contracten hebben wij met Schiphol, maar Schiphol heeft op zijn beurt gehoor gegeven aan een ministeriële beslissing”, licht een woordvoerder van Transavia toe. Drie toestellen van Transavia en één van Martinair werden eergisteravond de dupe van de nieuwe landingsregels van Schiphol, dat op last van de minister besloot bij harde wind banen te sluiten om overschrijding van de geluidsnormen te voorkomen. Het toestel van Martinair vertrok daarom zes uur later van Las Palmas. “De vraag w t claim je, is daarom moeilijk”, legt een Martinair-woordvoerder uit, “je hebt wel een vlucht uitgevoerd, maar op een ander tijdstip. Binnenkort zullen we dit in het overleg met de andere maatschappijen bespreken.”

De passagiers toonden volgens Martinair begrip. “Iedereen weet langzamerhand dat landen op Schiphol problemen kan geven en dat de maatschappijen daar niets aan kunnen doen.” Ook Transavia heeft achteraf geen klachten van passagiers ontvangen. De drie Transavia-toestellen weken noodgedwongen uit naar het vliegveld van Rotterdam. De passagiers kregen in het vliegtuig al een brief waarin de luchtvaartmaatschappij de reden van de overlast toelichtte.

De omvang van de schade - per vlucht geschat op 'tienduizenden guldens' - had volgens de woordvoerder nog veel groter kunnen zijn, als dezelfde toestellen waren ingepland om de volgende ochtend alweer te vliegen. “Gelukkig hadden we enkele toestellen achter de hand. Normaal gesproken worden deze toestellen dezelfde ochtend alweer gebruikt.” De toestellen zijn nu gisteren in de loop van de dag door een extra bemanning van Rotterdam naar Schiphol gevlogen.

Indien ook Rotterdam niet mogelijk was geweest, had Transavia Keulen en Brussel nog achter de hand. Beide maatschappijen hopen hun passagiers soortgelijke ellende te besparen nu het einde van het jaar in zicht is. De aanwijzing van de minister geldt tot 1 januari, daarna gelden weer andere regels. Er wordt geen harde westenwind voorspeld, maar zeker is dit natuurlijk nooit, verzuchten beide woordvoerders.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden