Dubbelleven ook gewoon voor veel moslimhetero's

Dus Tofik Dibi is uit de kast gekomen. Met zijn boek 'Djinn' maakte een van de bekendste voormalige GroenLinks-Kamerleden bekend dat hij homo is. Lange tijd was hij bang om zijn achterban van zich te vervreemden en hield hij zijn geaardheid, ondanks vele speculaties, voor zich. In vele kranten, ook in deze krant, wordt positief gereageerd op de coming-out van Dibi, en met goede redenen. Homo zijn is onder moslims nog altijd een groot taboe. Een significante onthulling van Dibi, kortom.

Maar wat ik even significant vind is het dubbelleven dat Dibi heeft geleid voordat hij uit de kast kwam. In dat dubbelleven zullen veel homo's zich herkennen: in de ene wereld loop je in de pas, voldoe je aan de sociale normen, in de andere ben je jezelf.

Waar men in de berichtgeving rondom Dibi nauwelijks aan refereert is dat zijn dubbelleven ook voor veel moslimhetero's herkenbaar zal zijn. Er zijn namelijk genoeg moslimhetero's die ook een dubbelleven leiden. Daar mag ook bij stil worden gestaan.

Een goede illustratie hiervan komt uit de Britse film 'Yasmin' van enkele jaren geleden. Yasmin, een Brits-Pakistaanse jonge vrouw, verlaat 's ochtends haar woning, gehuld in hidjab, stapt ergens in de heuvels uit de auto, doet haar hoofddoek af en wisselt haar traditionele kleren om voor een kek truitje en westerse jeans, en komt zo aan op haar werk.

Wie denkt dat dit slechts fictie is, leze het boek 'Sex in the Citadel' van de Canadese Shereen El Feki. Jarenlang deed El Feki onderzoek naar het seksueel gedrag van Arabische jongeren en leerde dat zij wel degelijk seksueel actief waren, maar dan in het geheim. Wegens de strenge seksuele moraal.

Een ander boek, 'Love, Inshallah: The Secret Love Lives of American Muslim Women' van Nura Maznavi en Ayesha Mattu, verhaalt ook over vrouwen, de meesten geen homo's, die veelal in het geheim een relatie beginnen met iemand buiten de gemeenschap en een dubbelleven leiden, want ze willen hun omgeving geen verdriet doen, of uit angst. Sommigen komen uit de kast en vertellen het uiteindelijk hun familie. Er is vaak een happy end.

Der Spiegel van 10 oktober vertelt echter dat andere verhaal, van de recente eermoord op de Pakistaans-Duitse Lareeb Khan, een meisje dat openlijk een westers leven leidde. Ze had een vriend en deed haar hidjab af als ze niet bij haar ouders was. Die waren ten einde raad. Onder het toeziende oog van haar moeder heeft haar vader haar verwurgd. Om de eer van de familie te redden.

Velen staat misschien niet de lijfelijke dood te wachten, maar wel een sociale dood, zoals verstoting, na hun coming-out.

Voor velen is het leiden van een dubbelleven dus de enige optie. Voor Dibi is het cool om uit de kast te komen. Voor velen is het kil, om niet te zeggen killing. Hen op te roepen om ook uit de kast te komen, is onverantwoord. De schade die aangericht wordt, is vaak niet te overzien.

Anno nu zeggen dat moslims geen dubbelleven moeten leiden, is vergelijkbaar met anno 1915 zeggen dat homo's voor hun geaardheid uit moeten komen. Het is Prinzipienreiterei met vreselijke gevolgen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden