'Du Haach' mengt moedig popmuziek met literatuur cultuur

DEN HAAG - Tot zondagnacht was het uitverkochte Theater aan het Spui het domein van een overwegend jong publiek dat zich heen en weer spoedde tussen drie zalen waar dichters, schrijvers en muzikanten optraden in het tweede Crossing Border festival.

Onverwachte combinaties van Daniël Cohn Bendit, Remco Campert en Anil Ramdas deelden hetzelfde podium waarop eerder Ambient House had geklonken. Staatssecretaris voor cultuur Aad Nuis signaleerde vrijdagavond in zijn openingswoord dat Den Haag een nieuwe generatie van beginners, in tegenstelling tot Poetry International, met moed aan het woord laat.

Hagenees Bart Chabot diende Nuis prompt van repliek met een verzengend lofdicht op Du Haach, dat door Robbert Jan Stips van dwarse voetnoten werd voorzien. Ook het 'Fons van de Kunsjt' nam hij op de korrel en Ruud Lubber moest met de billen bloot. Dit alles in Haagse humor gegoten die de motoriek van stadsgenoot Van Oekel en het accent van de even Haagse Klisjeemannetjes verrieden. De jongste generatie was aanwezig met schrijvers die zich deze week in het nieuwe litaire tijdschrift Zotermeer presenteren, oftewel Generatie Nix met debutanten als Arnon Runberg (uitpuilende zaal), Joris Moens (de helft minder) en Ronald Giphart. Hun Amerikaanse, wat oudere tegenhangers maar evenzeer geobsedeerd met het grootsteedse bestaan, waren vertegenwoordigd met Douglas Coupland, Cathy Acker en Tama Janowitz. De laatste ravissant en uitdagend gekleed met weelderige haardos en dito pettycoat. Toch miste je bij haar en vele anderen wegens het trouw voorlezen uit eigen werk, de levendige performance-kwaliteiten van Chabot of die welke de dubdichters etaleerden. De gedragen ritmische poëzie van Linton Kwesi Johnson of de wijze waarop Benjamin Zephaniah zijn werk handen en voeten gaf, confronteerden je met een volslagen andere orale traditie waarin woorden vanzelfsprekende vitale betekenis krijgen. De popmuzikanten onder de deelnemers hadden daar minder moeite mee. Alleen Anne Clark bleef, ondanks de fraaie strijkersarrengementen steken in zwaarmoedig zelfbeklag. Muziekcollectief De Kift daarentegen bracht smeltend mooi teksten van Jan Arends en Pieter Borchert. De Ierse popmuzikant Kevin Friday zorgde als debuterend dichter voor een hoogtepunt met een uiterst persoonlijke voordracht. De toeschouwers waanden zich in zijn huiskamer te Dublin in gezelschap van de stofzuiger, pick-up, sofa en schemerlamp. Die intimiteit wist acteur Thom Hoffman, voor het eerst in een openhartig gesprek met Gerard Reve, ook te bereiken. De volksschrijver bekende dat hij de filmversie van 'De Avonden' niet meer kon zien; “Ik wordt er beroerd van, zo goed is-die”.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden