DSM durft geld te steken in kleine bedrijven

Chemiereus DSM wordt een steeds inventievere investeerder. Het concern zoekt wereldwijd naar bedrijfjes die iets aan zijn eigen productenpalet toevoegen.

In september kocht het concern het Zweedse bedrijfje LTP, dat op basis van plantenextracten gezondheidsproducten fabriceert. LTP staat aan de wieg van de ingenieuze slankmaker Fabuless, dat bij de consument een gevoel van verzadiging opwekt waardoor het hongergevoel afneemt.

„De overname van LTP is een succes voor ons”, zegt Marc Schueler, general manager bij DSM Venturing. Deze afdeling van DSM’s Innovatiecentrum neemt sinds 2001 belangen (hoogstens 20 procent) in veelbelovende technologiebedrijfjes, „die ons een bredere blik op de markt verschaffen”.

In 2003 viel LTP bij de investeringsmanagers van DSM Venturing zodanig in de smaak, dat het een klein aandeel nam. Het bleek een gouden greep: de overname van LTP door DSM was de bekroning van een brede samenwerking die met de jaren inniger was geworden.

DSM heeft sinds het in de jaren negentig zijn bulkchemie heeft afgestoten, een metamorfose ondergaan. Het concern zweert vandaag de dag bij innovatie op het gebied van voeding, gezondheid en speciale materialen. Het bedrijf investeert tientallen miljoenen per jaar in onderzoek en ontwikkeling. „Je kunt alle onderzoek zelf doen, maar dat moet je niet willen”, zegt Yvonne Engelen, investeringsmanager bij DSM Venturing, dat sinds 2001 nog geen vijftig miljoen euro heeft geïnvesteerd. „Sinds een aantal jaren is sprake van een kentering van het denken in de industrie, en beseffen we dat we samen meer bereiken.”

’Venturing’ – het beschikbaar stellen van risicodragend kapitaal voor startende bedrijven – is komen overwaaien uit de Verenigde Staten. De meeste ’durf’-investeringen in nieuwe bedrijfjes worden gedaan door speciale investeringsfondsen – waar DSM ook in zit. Bedrijven die zich met durfkapitaal inkopen in start-ups zijn dun gezaaid. Ook ondernemingen als BASF, Bayer, Henkel en Unilever struinen de markt af op jacht naar mooie start-ups. „Soms moet je er net iets sneller bij zijn, of meer bieden”, zegt Schueler.

De strategie van DSM, dat mikt op een miljard euro extra omzet door innovatie in 2010, onderstreept het belang van DSM Venturing. „Wij creëren door onze investeringen kansen voor allerlei bedrijfsonderdelen van DSM”, zegt Engelen. „Als wij investeren in een start-up, is het vervolgens aan de afzonderlijke divisies contracten te sluiten als het tot gezamenlijke research komt. Daar staan wij buiten.”

Dat de onderzoekers van DSM een deelname in een start-up als hun eigen project beschouwen, is essentieel voor het welslagen. „Ze moeten niet het gevoel hebben dat ze hun werk net zo goed niet kunnen doen.” Bij de laatste deal in november nam DSM Venturing een belang van 10 procent in het Zweedse Micromuscle, dat samen met DSM onderzoek gaat doen naar producten op het gebied van medicijnafgifte en hart- en vaatziekten.

DSM Venturing heeft op het ogenblik een portefeuille van 14 bedrijfjes waarin is belegd. „Wij hebben daar als minderheidsaandeelhouder formeel weinig te zeggen maar we hebben door onze kennis wel invloed”, zegt Engelen. „Het is geen liefdadigheid. Het zou ook onverstandig zijn ze dood te knuffelen.”

De reputatie van DSM is onder start-ups gevestigd. „Ze komen bij ons met hun plannen”, zegt Schueler. „Als je DSM achter je bedrijf hebt staan, is het vaak makkelijker andere financiers te interesseren.” Het concern neemt risico’s door te investeren in ondernemers die soms zo van de universiteit komen. Maar DSM gaat niet over een nacht ijs voordat het geld steekt in een bedrijfje. „De meeste bedrijven die wij tegen het licht houden, vallen af. Je weet nooit welke kant het op gaat”, zegt Schueler.

Engelen: „Je probeert te doorgronden wat hen drijft, en wat zo'n start-up aan de activiteiten van DSM kan bijdragen. Maar meestal geeft de doorslag of het klikt.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden