DSB Bank vooral bekend van reclamespotjes

AMSTERDAM (ANP) - De wortels van Dirk Scheringa Beheer ofwel DSB Bank gaan terug tot 1975, toen de naamgever belastingadvieskantoor Frisia oprichtte. Het advieskantoor groeide in dertig jaar uit tot een bank met een fors marktaandeel in consumentenkrediet.

,,DSB Bank heeft de ambitie de beste consumentenbank van Nederland te zijn'', aldus de bank op de website. De bank uit Wognum telde dertig vestigingen en ruim tweeduizend medewerkers. In 2005 kreeg DSB een bankvergunning.

De bank van Dirk Scheringa was ook actief in België, Duitsland en Slovenië. In Nederland was de bank vooral groot in het verlenen van krediet aan consumenten. DSB voerde de merken Frisia, Lenen.nl, Postkrediet en Becam.

Reclamespotjes

De meeste mensen kennen DSB Bank dan ook van reclamespotjes waarin een lening wordt aangeboden, waarmee bijvoorbeeld een auto, een keuken of een badkamer kan worden aangeschaft. De spotjes kregen in 2003 en 2004 de Loden Leeuw, de Nederlandse televisieprijs voor de meest irritante reclamespot.

De bank boekte vorig jaar een winst van 50 miljoen euro, 9 procent minder dan in 2007. In de eerste zes maanden van dit jaar haalde DSB een winst van 18 miljoen euro. Bij de publicatie van de cijfers zei Scheringa te hopen 2009 met zwarte cijfers af te sluiten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden