Druk, maar vrijwel nergens chaos

Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM - Rust op de stations, langere files dan normaal bij de bekende knelpunten en vollere carpoolterreinen, maar vrijwel nergens chaos. Nederland bleek zich, op enkele uitzonderingen na, goed voorbereid te hebben op de eerste stakingsdag van het spoor.

Werden bij de verkeerscentrale in Driebergen in de ochtendspits 21 files met een totale lengte van 185 kilometer geturfd, het eind van de middag liet een rustiger beeld zien, omdat veel automobilisten gespreider naar huis terugkeerden.

De grootste knelpunten waren net als 's ochtends de Merwedebrug bij Gorinchem in de A 27, die sinds vrijdag wegens wegwerkzaamheden maar in één richting berijdbaar is en de brug bij Zaltbommel in de A 2, die normaal al voor veel files zorgt, maar ditmaal ook veel verkeer dat anders via de Merwedebrug gaat, te verwerken kreeg.

Bij Zaltbommel telde de politie in de avondspits een file van 12 kilometer richting zuiden ('s morgens was dat 18 kilometer in de tegenovergestelde richting).

Op de A 16 stond het verkeer vast over een lengte van 15 kilometer tussen Hendrik-Ido-Ambacht en Zevenbergschenhoek.

Op andere 'normale' knelpunten, zoals bij de Velsertunnel, kon het autoverkeer daarentegen gewoon doorrijden. Het was daar druk, maar er was nauwelijks filevorming. Ook de Lekbrug bij Vianen bleef opmerkelijk rustig. De uitgaande wegen rond Amsterdam waren iets drukker dan op andere doordeweekse dagen. Ook de wegen rondom Utrecht werden intensiever bereden.

De werkzaamheden aan de Merwedebrug leverde 's morgens ook honderden scholieren oponthoud. Omdat het fietspad op de brug tijdelijk voor autoverkeer is bestemd, moesten zij gebruikmaken van een pontje tussen Sleewijk en Gorinchem. Maar dit bleek over onvoldoende capaciteit te beschikken, zodat Rijkswaterstaat een grotere pont met 300 plaatsen moest inzetten.

Op het stille Centraal Station in Amsterdam strandden voornameljk buitenlandse toeristen. Het station van Utrecht gaf hetzelfde rustige beeld te zien. Eigenlijk was daar alleen de gebruikelijke populatie van zwervers te bekennen. In Utrecht werd ook bitter weinig gebruikgemaakt van de bus, zodat mag worden aangenomen dat men of vrij, of de auto of de fiets heeft genomen.

In de drukke Rotterdamse binnenstad werden opvallend veel fietsers gesignaleerd. De bus werd hier als normaal genomen, het streekvervoer had het iets drukker. Op het station was het zeer rustig.

Na negenen was volgens een woordvoerder van NS “op verschillende plaatsen in het land incidenteel treinverkeer mogelijk”. Tussen Roosendaal en Vlissingen en Roosendaal en Breda reden er volgens de centrale verkeersleiding van NS treinen “min of meer met enige structuur”, al was van een dienstregeling geen sprake.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden