'Droog brood' in de prijzen met cartoonesk amusement

'Die wedstrijd is niet leuk', verzuchtte Bas Hoeflaak, de ene helft van het duo 'Droog brood', na afloop van het Concours om de Wim Sonneveldprijs. 'Onze programma's zijn niet met elkaar te vergelijken, en dan moet de jury kiezen wie de beste is.'

Met twee prijzen op zak stond hij maandagavond samen met 'Droog brood'-partner Peter van de Witte verdwaasd op het toneel van het Nieuwe de la Mar Theater. De Witte: ,,Het drong eerst niet tot me door dat we ook de publieksprijs hadden gewonnen. We waren al zó blij met de juryprijs. Nu moeten we ons waarmaken.'

Dat er hoge verwachtingen zullen zijn over hun eerste avondvullende programma is evident. De jury oordeelde terecht dat er een duidelijke winnaar was: ''Droog brood' brengt een cartoonesk half uur amusement op top niveau door bijna briljante clowns. Veel afwisseling, originele vondsten, goede timing en uitstekende techniek maken van dit in wezen klassieke cabaret een hoogtepunt tijdens dit festival.' Een juryrapport dat als een verlekkerend visitekaartje zal werken.

Hun hilarische, associatieve gedachtekronkels, vertaald in absurde scènes, melige en quasi-gevoelige liedjes en mimeacts, volgden elkaar in hoog tempo op. Met als hoogtepunt een geweldig komische act waarin ze met vier langevingers in hun mond, hun gezichten monsterlijk ombouwden om vervolgens schijnbaar serieus Ramses Shaffy en Liesbeth List te playbacken. Geïnspireerd door hun grote voorbeelden Rowan Atkinson, Freek de Jonge en John Cleese, zorgde 'Droog brood' bij het publiek voor veel gegrinnik, geschater, soms wat sentiment, en vooral applaus.

Jurylid Dick van den Heuvel, al vanaf de voorrondes bij het festival betrokken, is enthousiast over de humor van alle kandidaten. ,,Gewoon grappen maken wordt gelukkig niet meer als ordinair en plat vermaak gezien. Deze nieuwe jeugd is op zoek naar goede grappen en humor, en dat doet me deugd. Het stelt me wel teleur dat er in het hele festival niet één actuele grap is gemaakt. Het hoeft niet over de politiek te gaan, maar meer oog voor de samenleving zou aardig zijn.'

Ook de twee andere finalisten, Gabriela Lukassen en het duo 'De doos' -Dorine Wiersma en Barbara Tiggeler- hielden zich niet bezig met actualiteiten. Maar dat het veelbelovende talenten waren, stond voor de jury vast. Ze kregen dan allebei de tweede prijs. Onterecht. Lukassen is weliswaar een intrigerende persoonlijkheid, maar haar experimentele, muzikale programma stond in de kinderschoenen. Hoewel het duo Wiersma en Tiggeler voornamelijk liedjes over een vreemdgaande partner zongen, waren de stukken, mede door hun conservatorium-achtergrond, (gitaar resp. jazz-zang) van een hoog niveau. Daarbij werkten hun absurde, poëtische logica en droogkomische uitstraling aanstekelijk humoristisch. De enige echte nummer twee.

Naspeelweek finalisten: 30, 31 mei & 1, 2, 3 juni Amsterdam (Bellevue)

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden