Dromen van een veilige en rustige Rivierenwijk

De Rivierenwijk in Deventer is geadopteerd door minister Veerman van landbouw. „Zonder adoptie komen we er ook uit”, zegt een wethouder. „Maar dan duurt alles langer.”

door Onno Havermans

Het hoekhuis aan de Zaanstraat is wit geschilderd. Kunstenares Miranda Poel heeft er de plattegrond van een woning op getekend, met daarin teksten van bewoners. ’Wij komen terug’ staat er, ’Bijna heel onze familie woont hier, dan wil je toch niet weg’ en ’Ik vind de wijk heel erg mooi, maar er zijn erg veel diefs’.

De rivierenwijk in Deventer is een achterstandsbuurt, beaamt bewoonster Jolien Holmer. „Maar dat is niet zo’n vriendelijk woord. Terwijl negen van de tien bewoners gewone mensen zijn, zoals jij en ik. Wel hebben de meesten een minimuminkomen. En er wonen hier veel immigranten. Ik heb ooit gehoord dat hier 62 nationaliteiten wonen, maar ik weet niet of dat klopt.”

Holmer is een actieve buurtbewoonster. Ze zit in de bewonerscommissie en maakt deel uit van de ’gangmakerij’, een groep van ruim dertig actieve bewoners die na ’keukentafelgesprekken’ in de buurt een wensenlijst heeft opgesteld voor de herstructurering. Woningcorporatie Rentré wil in de Rivierenbuurt een kwart van de tweeduizend na-oorlogse woningen slopen en er 700 huizen voor terugzetten. Die moeten de buurt wat gemêleerder maken.

„Jonge stellen die hier een huisje kopen, vertrekken als ze kinderen krijgen. Maar eigenlijk zou iedereen in de wijk moeten kunnen blijven wonen”, legt Holmer uit. „We willen wel dat er genoeg sociale woningbouw terugkomt, zodat iedereen die zijn huis uit moet, kan terugkeren. Maar het moet ook mijn toekomstwijk worden, waar kinderen veilig doorheen kunnen en met zoveel mogelijk groen.”

Of het echt een groene wijk kan worden is eigenlijk nog de enige twijfel in de ’Visie op Rivierenwijk’, die de gemeenteraad vorig jaar heeft aangenomen, zo vertelt wethouder Ina Adema. „We hebben de bewoners er intensief bij betrokken en voor negen van de tien punten kregen we een groene kaart. De woningcorporatie zorgt nu voor de invulling, zij voert de gesprekken met de bewoners over een veilige en aantrekkelijke wijk.”

Daarmee is de herstructurering echter nog niet rond. Want langs de Rivierenwijk loopt een spoorlijn, die intensief wordt gebruikt door zowel passagiers- als goederentreinen. Er liggen bovendien plannen voor een derde spoor. En de Amstellaan, een doorgaande route richting Raalte en Olst, zorgt voor overlast.

„Daar kan Deventer zelf niets aan doen, de vervoerscapaciteit en de milieuwetgeving zijn vraagstukken op landelijk niveau”, zegt Adema. „Daarom ben ik blij dat Den Haag nu met ons meedenkt. Met welke vervoersprognoses moeten we rekening houden, welke maatregelen nemen we tegen het fijnstof? Je kunt de wijk niet platgooien voor het verkeer, dus moeten we oplossingen zoeken.”

De Rivierenwijk is een van de dertien wijken die door het kabinet zijn geadopteerd. Minister Veerman van landbouw leidt in Deventer het adoptieteam.

Adema: ,,Als er een patstelling is tussen milieu en verkeer kan hij tegen zijn collega’s Winsmius en Peijs zeggen dat ze de knoop moeten doorhakken. In mei moet helder zijn welke oplossingen het team ziet. Zonder adoptie komen we er ook wel uit, maar dan duurt alles veel langer.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden