Drie Nederlandse bedrijven gaan filetopper Hoevelaken opknappen

Knooppunt A1 en A28, het dorp en de omgeving moeten klaargestoomd worden voor 2024

Knooppunt Hoevelaken, al jaren een knelpunt op het Nederlandse rijkswegennet, gaat over een paar jaar flink op de schop. Drie Nederlandse bedrijven: Arcadis, Bam en Van Oord, gaan de plannen voor de ombouw van het knooppunt uitwerken en zorgen voor de uitvoering ervan. Met die opdracht is 410 miljoen euro gemoeid.

Vernieuwing van het knooppunt Hoevelaken, waar de A1 (Amsterdam-Hengelo) de A28 (Utrecht-Groningen) kruist, staat al jaren op het wensenlijstje van Rijkswaterstaat. De overheidsdienst nodigde bedrijven uit om plannen te maken voor die renovatie. Gisteren werd bekend dat een blauwdruk, gemaakt door Arcadis (ingenieurs, consultants), Bam (Nederlanders grootste bouwbedrijf) en Van Oord (baggerwerk, grondverzet) als beste uit de bus is gekomen. Wat de bedrijven precies voor ogen hebben, is nog niet bekend: een eerste presentatie van hun blauwdruk geven ze begin juli.

Arcadis zal veel ontwerpwerk doen, voor Bam en Van Oord zit het meeste werk in de uitvoering. Van Oord is bekend om zijn baggerwerk - en zal voor het project zand uit het IJsselmeer gebruiken - maar heeft ook een poot die op het vaste land werkt. Het bedrijf was al eerder betrokken bij wegenbouwprojecten waar veel grond moest worden verzet. Ook voor Arcadis Nederland en voor Bams infrastructuurtak is de opdracht een relatief grote.

Naast de vernieuwing van het knooppunt behandelt de blauwdruk meer onderwerpen. De A1 tussen Hoevelaken en Barneveld wordt verbreed, net als de A28 tussen Leusden en Nijkerk. Er komen in de buurt van het knooppunt meer parkeerplaatsen voor (vracht-)auto's en de aansluiting met de plaats Hoevelaken wordt verbeterd. Ook het onderliggende wegennet krijgt een opknapbeurt. Volgens de eisen van Rijkswaterstaat en de regio mogen het landschap en de landschappelijke sfeer niet lijden onder de ombouw.

'Hoevelaken', een van de drukste knooppunten van Nederland, staat al jaren in de file-top-10. Over de periode van mei 2014 tot april 2015 nam het weggedeelte tussen Eembrugge en Bunschoten (A1) op dat lijstje de derde plek in, rapporteerde minister Schultz van Haegen (Infrastructuur) onlangs aan de Tweede Kamer. Beide snelwegen bestaan bij Hoevelaken uit vier rijstroken. Daarbij zijn de weefvakken aan de krappe kant, wat filevorming in de hand werkt. Aan het weggedeelte tussen Bunschoten en Hoevelaken wordt overigens nu al gewerkt: het aantal rijstroken gaat er van 2 keer 2 naar 2 keer 3.

Het zal nog een tijd duren voordat de eerste spa in de grond gaat voor het project. In 2017 moet het zogeheten Ontwerp Tracébesluit klaar zijn. Dat geldt ook voor de rapportage over de effecten van het project op het milieu. Als het Ontwerp Tracébesluit onderwerp is geweest van een inspraakprocedure, volgt het Tracébesluit van de dan zittende minister van infrastructuur: dan staat het tracé vast en is het inmiddels 2018 geworden. Daarna kan de voet aan de spade. Het nieuwe 'Hoevelaken' zal tussen 2022 en 2024 af zijn.

'Hoevelaken' is al lang een begrip in het vaderlandse verkeer. Het knooppunt was in 1952 een rotonde, de A1 was toen een tweebaansweg. In 1962 werd de rotonde aangesloten op wat het begin van de A28 richting het noorden werd. In 1971 kreeg het zijn huidige klaverblad-vorm.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden