Drie miljoen mensen gebruiken de betaal-app Tikkie, en dat is goed nieuws voor bedenker ABN Amro

null Beeld Jorris Verboon
Beeld Jorris Verboon

Meer dan drie miljoen mensen gebruiken de betaal-app Tikkie. Inmiddels heeft zakelijk Nederland de app ook ontdekt, tot vreugde van bedenker ABN Amro.

Gemak dient de mens, dachten Freek de Steenwinkel en zijn collega's bij ABN Amro in 2016, toen ze de app Tikkie voor de telefoon verzonnen. Een Tikkie? Ja, het verdelen van een rekening moest niet alleen eenvoudig zijn, maar ook speels. Zonder ongemakkelijke vragen over geld na een gezellige borrel of etentje, maar wel met direct resultaat. Na het betalen van een Tikkie krijgt de verzender meteen een bevestiging van betaling.

Tikkie is niet de enige betaal-app die door een Nederlandse bank werd gelanceerd, maar wel de succesvolste. Twee jaar nadat de app de lucht in ging, gebruiken ruim drie miljoen Nederlanders Tikkie om betaalverzoeken te delen. Inmiddels staat de teller op een miljoen betaalverzoekjes per week en is er al meer dan een miljard euro via de app overgemaakt.

Minder contant geld

Het gros van die 'Tikkies' sturen vrienden, familieleden of collega's naar elkaar. Maar een groeiend aantal betaalverzoekjes wordt verzonden via Tikkie Zakelijk, de variant voor het bedrijfsleven. Van Ajax tot KLM, van de tandarts tot de supermarkt, bij ruim 1500 organisaties kunnen mensen, zij het meestal nog in beperkte mate, betalen met een Tikkie.

En dat is goed nieuws voor ABN Amro, de bank achter de app. Zakelijke Tikkies leveren de bank gemiddeld 0,2 eurocent per geslaagde transactie op. Voor consumenten is (en blijft) een betaalverzoekje gratis, ongeacht bij welke bank iemand zit.

Tikkie heeft bij ABN Amro een eigen team en een directeur, medebedenker Freek de Steenwinkel. "De reden voor het succes van Tikkie? Laat ik beginnen met te zeggen dat ik niet had verwacht dat de app zo zou gaan lopen", zegt hij. "Je bedenkt samen iets om een probleem op te lossen. Mensen gebruiken steeds minder contant geld maar moeten elkaar toch regelmatig geld terugbetalen, daarvoor is Tikkie. Dat de app voor iedereen is, voor alle klanten van alle banken, heeft het succes mede bepaald, denk ik. Dat was tot dan toe bij andere apps niet het geval."

Tikkie werd in korte tijd populair en De Steenwinkel kreeg steeds vaker vragen van bedrijven: of zij Tikkie niet ook kunnen gebruiken. "Geld terugkrijgen speelt bij bedrijven net als bij consumenten. Ook bij bedrijven bleek 80 procent van de betaalverzoeken binnen een dag te worden voldaan, veel sneller dan bij een factuur. Dat scheelt je nogal in de bedrijfsvoering."

Er zit wel enig verschil tussen een Tikkie tussen vrienden en bij een bedrijf. Zo kan een tandarts of fysiotherapeut een code of Tikkie-link toevoegen aan een factuur, die iemand gemakkelijk kan gebruiken. In april begon supermarkt Spar met een test waarbij de kassa helemaal overbodig wordt. Mensen scannen hun boodschappen op de telefoon en kunnen vervolgens betalen met een Tikkie. "Andere supermarkten zijn ook geïnteresseerd", zegt De Steenwinkel - namen kan hij nog niet noemen.

Persoonlijk

Ook werkt ABN Amro samen met goede doelen, zoals de Hartstichting, Jantje Beton en het Rode Kruis . Dat zijn ook zakelijke klanten, maar ze betalen een aangepast tarief aan ABN Amro. "Aan de deur, als collectanten langs komen, geldt hetzelfde als in een café: mensen hebben vaak geen cash op zak", zegt De Steenwinkel. "Via een code kunnen mensen dan met een Tikkie geld doneren."

Niet alleen bedrijven voorzien rekeningen van een Tikkie-link, ook enkele overheidsdiensten maken gebruik van de app. Zoals de Rijksuniversiteit Groningen. "Studenten die vergeten hun collegegeld te betalen krijgen een oproep om alsnog te betalen en dat kan ook via Tikkie, dat werkt lekker persoonlijk", zegt een woordvoerder.

Tribuut, dat namens vijf gemeentes (waaronder Apeldoorn) belastingen int, begon dit jaar ook met een proef. Per maand worden zo'n vijftig Tikkies verstuurd. "Dat doen we alleen bij mensen die we telefonisch spreken, om misbruik van onze naam te voorkomen. Die mensen verwachten daarop ons betaalverzoek", zegt directeur Guido Eggermont. "De kracht van Tikkie zit hem voor ons in het directe resultaat. We krijgen meteen een melding als iemand een achterstallige ozb-belasting heeft betaald. Dat is handig, met een kleine 170.000 aanslagen per maand."

Lees ook:

Geld is ontstaan als schuld, en dat is sindsdien nooit veranderd

Hoe komt geld eigenlijk in de wereld? Economen hebben daar op het eerste gezicht een logisch verhaal over: geld is ontstaan om ruil te vergemakkelijken.

Handel drijven met schulden

Wie schulden heeft, kan een beroep doen op schuldhulpverlening. Wanneer een schuld moeilijk inbaar is, kan een schuldeiser die schuld aan iemand anders doorverkopen, voor een prijs die lager is dan de schuld.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden