Ombudsman

Drie keer Ans Boersma op de foto viel niet bij iedereen in de smaak

Beeld Maartje Geels

Er waren lezers die moeite hadden met de journalistieke productie in Trouw over Ans Boersma, de inmiddels ex-correspondent van Het Financieele Dagblad – ze schreef ook artikelen voor deze krant – die Turkije werd uitgezet en in Nederland verdachte is in een terrorismezaak. 

Aangezien het merendeel van de reacties betrekking had op het aantal en het formaat foto’s van Boersma in de krant van 25 januari – één groot op de voorpagina, één paginagroot als cover van de Verdieping en één groot bij het interview in dat katern – gebruik ik hier bewust de term ‘productie’. De paar reacties op de inhoud van het interview met de journalist varieerden van lof tot milde kritiek.

In enkele reacties bespeurde ik een al langer sluimerende onvrede over de ogenschijnlijk soms scheve verhouding van beeld en tekst. In het algemeen worden opmaak en presentatie van Trouw naar de huidige maatstaven goed gewaardeerd.

De pagina’s zijn doorgaans overzichtelijk gerangschikt, met voldoende ‘wit’ en mooi dan wel informatief beeld die een ‘grijze brij’ voorkomen. Tegelijk steekt het sommigen dat foto’s over een halve pagina in het nieuwskatern ten koste gaan van tekst. Een paginagrote foto in de Verdieping mag rekenen op hetzelfde bezwaar. Bij zulke gelegenheden uitten lezers kritiek, zoals gebeurde bij de drie grote foto’s van Ans Boersma.

Overdreven

Die kritiek was er ook bij de artikelen in Trouw van 16 januari over het wetenschappelijk onderzoekscentrum WODC. Een uitgesneden fotootje en citaat van waarnemend directeur Annelies Daalder in het ‘oor’ rechtsboven op de voorpagina, haar paginagrote foto op de voorzijde Verdieping én een groot portret bij het omslaan van die pagina, werd ‘overdreven’ bevonden.

Bij het onderbouwen van zulke kritiek hanteren lezers soms de meetlat. “Waarom verdient mevrouw Boersma meer ruimte dan het verhaal een dag eerder over expositie en boek omtrent de Jodenvervolging in Nederland?”, vroeg een lezer, doelend op een artikel van 24 januari, met één foto op de voorpagina, één op de cover Verdieping en vier binnenin over de Jodenvervolging. Het verschil was dat het interview met Boersma bijna 2100 woorden telde. Het artikel over de Jodenvervolging 800 woorden minder.

Was dit onderwerp voor Trouw minder belangrijk dan Boersma? Zeker niet. Bij het artikel over de Jodenvervolging was het de mixture van tekst en historische foto’s die elkaar verbonden. 

Het actuele interview met Ans Boersma kende een ander genre. Daar hoorde binnenin één mooie actuele foto van haar bij en niet een van bijvoorbeeld een straatbeeld uit Istanbul. 

Kracht

Lengtes zeggen niets over kwaliteit en evenmin over het belang van een onderwerp. Dat geldt ook voor foto’s. Het is geen kwestie van hoe meer foto’s, hoe belangrijker het onderwerp is. Veel hangt af van het beschikbare beeldmateriaal.

Het interview en fotomoment met Ans Boersma waren kort, waardoor een verscheidenheid aan foto’s niet mogelijk was. Voor de redactie was het werken tegen de deadline aan, reageert Trouws art director Danusia Schenke. Zo krap was de tijd dat vormgevers de vorm in de beoogde pagina’s klaarzetten, zonder tekst, die pas later kwam.

Achter de foto’s stak niet de gedachte om Ans Boersma moreel te steunen, zoals wel verondersteld. “Wij vonden haar krachtig gefotografeerd en hebben haar op die wijze in de krant gezet”, zegt Danusia Schenke. “Het verhaal straalde ook kracht uit dus wat ons betreft was het een compleet plaatje”.

Anders dan in het heetst van de strijd vindt zij dat met iets meer afstand van het onderwerp en kleinere foto’s van Boersma op de voorpagina en binnenin de Verdieping het resultaat meer in juiste proporties was geweest. Die conclusie deel ik. 

Reageren? Stuur een mail aan Ombudsman@trouw.nl

Ombudsman Adri Vermaat van Trouw bespreekt journalistieke dilemma’s en kijkt kritisch naar de werkwijze van de redactie. Zijn eerdere stukken leest u op trouw.nl/ombudsman.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden