Drie diva's zijn vooral met zichzelf bezig

Als in Hilversum een programma eenmaal een succes is, wordt het tot de laatste druppel uitgemolken. 'Joling & Gordon over de vloer' is daar een voorbeeld van. De show was een van de weinige knallers van het toenmalige Talpa en tot op heden loopt menig omroepdirecteur met koortsige wangen door het omroeppark als hij denkt aan de vele mogelijkheden tot klonen.

BNN kwam als eerste met een kopie : 'Klusjesmannen'. RTL 4 is nu gevolgd met 'Diva's draaien door'. Het principe is steeds hetzelfde: bekende Nederlanders bieden hun diensten aan. Dat kan in een winkel zijn, een hotel, op een boerderij of camping. De bedoeling is natuurlijk dat de 'hulpverlening' ontaardt in complete chaos of hilariteit.

Bij Gerard Joling en Gordon lukte dat vrij aardig. Ze bouwden samen, ondanks alle gekibbel, iets op en sloegen zich met platte- en valse nichtenhumor zelfs door de vreselijkste 'stage' heen. Ook het slecht bekeken 'Klusjesmannen' toonde iets van die kameraadschap. Sander Lantinga en Ramon Verkoeijen gaven elkaar eindeloos high fives en hielden op een vaak wat flauwe, kwajongensachtige manier elkaar en hun opdrachtgevers voor de gek. Bij 'Diva's draaien door' niets van dat alles: geen humor en geen solidariteit. Er is dit seizoen geen show met meer bombarie gelanceerd, en geen show is qua amusementswaarde een grotere flop. Tv-kijken is wachten tot het beter wordt, zei ooit Wim Kan. Het geduld van één miljoen 'Diva'-kijkers moet onderhand opraken.

Grootste handicap is dat de zelfbenoemde diva's Patty Brard, Patricia Paay en Tatjana Simic niets met elkaar hebben. Dit weekeinde namen ze een kringloopwinkel annex voedselbank over en weer ging het er alleen maar om zelf zoveel mogelijk in beeld te komen. Wanneer de dames een Blijf van m'n lijf-vrouw tegenkomen, zoemt de camera uitgebreid in op het gemaquilleerde traanoog van Brard. Die emotie zou oprecht kunnen zijn, ware het niet dat ze een moment later alweer alle aandacht op zichzelf weet te vestigen.

Paay vertelt dat ze voedselpakketten moest brengen bij vrouwen met propvolle koelkasten. Ja, vertel mij wat, barst Brard los. Ik heb een faillissement meegemaakt, dan gooi je nooit meer iets weg en blablala.Nou heeft die Brard ten minste nog een soort gevoel voor humor. Als ze een kringloop-bruidsjurk past, zegt ze met zelfspot: "Ja, ik wil. Maar wie wil mij?"

Simic komt niet veel verder dan wat hysterisch gekrijs. Het drietal kraakt een loods, wat enige verontwaardiging opwekt bij de opzichter. Begrijpelijk, nietwaar? Maar Simic gaat als een furie tegen hem tekeer: "Doe'es normaal! Bent u besodemieterd met uw grote mond!"

En Paay? Die roddelt vooral. In de bladen. Misschien is het onderdeel van de marketingmachine - met pr-jongens weet je het immers nooit - in elk geval neemt Paay geen blad voor de mond. "Van Tatjana hoeven we niets te verwachten. Ze is een muts en heeft weinig tot geen humor", zegt ze in Story. En een paar weken daarvóór in hetzelfde blad: "Patty is zó verschrikkelijk dominant. Ze denkt echt dat het de Patty Brard-show is. Ik word gek van haar. Maar ik laat me niet de les lezen door mevrouw Brard."

Tsja, wat moet je als tv-recensent dáár nou nog aan toevoegen?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden