Drie dagen voor de klas is een goed alternatief

Beeld afp

Zo vlak voor de zomervakantie gonst het weer door de school, wie bij wie in de klas komt. Reden voor blijdschap, maar soms ook voor teleurstelling bij kinderen en bezorgdheid bij de ouders. Want ineens moet kindlief naar die klas met drie verschillende leerkrachten per week. Dat kan toch niet goed zijn? "In de maanden juni en juli gaat zeker een kwart van de klachtentelefoontjes bij ons over deeltijdjuffen", zegt Arline Spierenburg van de Landelijke Ouderraad. "Met twee leerkrachten voor de klas kunnen de meeste ouders wel leven. Maar drie of vier vinden ze echt te veel."

De zorgen om de 'deeltijdjuf' ontploften maandag als een bommetje tijdens een bijeenkomst voor heel onderwijsland in Den Haag. Edith Hooge, hoogleraar onderwijsbestuur, noemde daar de deeltijdjuf slecht voor de kwaliteit van het basisonderwijs.

Weinig ambitieus
In een essay dat zij voordroeg, zei Hooge dat de sector er een probleem van moet maken dat het personeel voornamelijk bestaat uit in deeltijd werkende vrouwen. "Als vrouwen niet meer dan drie dagen willen werken, betekent dit vaak dat zij het primaat leggen bij de zorg voor thuis in plaats van bij de uitoefening van hun beroep en de professionalisering die daarbij hoort." Volgens Hooge ontstaat er voor mannen en vrouwen op basisscholen die wel "het primaat leggen bij hun carrière" zo een "zeer onaantrekkelijke, weinig ambitieuze werkomgeving die zij mijden". Conclusie: schoolbesturen moeten dus leraren werven die wel voltijds willen werken.

Er ging een huivering door de zaal, vertellen aanwezigen achteraf. Want deeltijdwerk is toch juist een grote verworvenheid van de Nederlandse arbeidsmarkt? En van onderwijs in het bijzonder? Vakbond CNV Onderwijs mist in de kritiek van Hooge een degelijke onderbouwing. Volgens de vakbond werkt een leraar idealiter drie à vier dagen per week. "Het is een zwaar vak met een hoge werkdruk", zegt een woordvoerder. "In drie of vier dagen functioneert een leraar het allerbeste. Dat blijkt uit onderzoek van de Onderwijsinspectie."

Bijna voltijds leerkracht is het beste
Om precies te zijn, tonen de meest recente cijfers van de Onderwijsinspectie aan dat de leerkrachten met een aanstelling voor vier en vijf dagen per week de besten zijn. Het verschil met de leerkrachten voor drie dagen is echter niet groot. Wie wel echt onderdoen voor hun collega's, zijn leerkachten die een tot twee dagen werken.

Ouders herkennen zich in het beeld van de Onderwijsinspectie, blijkt bij navraag bij verschillende ouderraden. "Zo ontevreden zijn ouders over het algemeen niet over 'de deeltijdjuf", zegt Spierenburg, "Het wordt vervelend als ouders het verhaal over hun kind drie keer per week moeten vertellen. De overdracht wordt steeds ingewikkelder. Ook niet ideaal is een leerkracht voor vier dagen, en een andere voor een dag per week. Iedereen voelt aan, de kinderen vooral, dat die juf met de kleinste baan het niet voor het zeggen heeft."

Als een leraar dan toch niet de hele week werkt, lijken kinderen nog het meest gebaat bij twee leerkrachten met elk een aanstelling voor drie dagen. Spierenburg: "Dan hebben die genoeg tijd voor de lessen en goede overdrachten, en hun eigen professionele ontwikkeling."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden