Drie cabaretdiva's en de vergankelijkheid

Musical

Adèle, Conny, Jasperina. De grote drie

Dommelgraaf & Cornelissen Entertainment

****

Het had een tuttige bedoening kunnen worden: drie cabaretdiva's uit het verleden in een fictief verhaaltje samen laten komen tijdens een schnabbel. Maar gelukkig is 'Adèle, Conny, Jasperina. De grote drie' meer dan een excuus om het rijke repertoire van Adèle Bloemendaal (1933-2017), Conny Stuart (1913-2010) en Jasperina de Jong (1938) nog eens te laten horen.

Enkele weken voor de première overleed Bloemendaal waardoor qua melancholie de aandacht al snel naar haar gaat. Ach Adèle, wat was je toch een eigenwijze, geestige en getalenteerde vrouw, wil je verzuchten. Ook het script van Lars Boom legt veel nadruk op Adèle, die nu eenmaal voor een schrijver dankbare zwakheden had (liefde voor alcohol, altijd blut) en een aanstekelijk ordinair gevoel voor humor. De sublieme vertolking van Ellen Pieters maakt daarbij dat de diva zeer geloofwaardig tot leven komt. Haar donkere stem, haar scherpe timing, haar mysterieuze ongrijpbaarheid en haar bulderende lach: Pieters doet je geloven dat Adèle even is afgedaald uit de hemel. En dat is heerlijk.

Tijdens de fictieve ontmoeting kibbelen de dames wat over hun successen en over wie wat gaat zingen tijdens de gezamenlijke schnabbel. Conny en Jasperina komen daarbij, door het script, minder uit de verf. Conny is hier een gesoigneerde dame die er weliswaar op aangesproken wordt dat ze in de oorlog doorspeelde, maar die confrontatie wordt niet heel pijnlijk.

Jasperina blijft als personage het meest eendimensionaal. Boom maakte van haar een keurige afstandelijke 'mevrouw'. Dat doet haar te weinig eer aan. Haar komische kant komt bijvoorbeeld nauwelijks aan de orde.

Paul van Ewijk regisseerde minutieus maar soms wat behoudend.

Wat de voorstelling wel een mooie extra laag geeft is het onderliggende thema ouder worden: vergankelijkheid, lichamelijk verval en uiteindelijk sterven. Ingehaald worden door de tijd of door jong talent, dat is de pijn die deze vrouwen met zich meedragen. En dat voelen we naast de nodige luchtigheid in de korte dialogen en in de liederen. Alle prachtige oude nummers blijken overigens nog fier overeind te staan. 'De bokken en de schapen', 'De minutenwals', 'Om alles', ''t is over', 'Het vingerlied', 'Jaloezie', 'Vleselijke woning' en 'Doodgaan'... allemaal even mooi. Muzikaal is de voorstelling subliem. Er zijn prachtige arrangementen, maar vooral: Hanneke Drenth (Jasperina), Frédérique Sluyterman van Loo (Conny) en Ellen Pieters zingen noot voor noot onberispelijk. Hun talenten evenaren die van de grootheden die ze vertolken. Wat een feest!

Tournee t/m 18 mei

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden