Dreigt voor Samsung een Blackberryscenario?

sof | Samsung faalt met de smartphone Note 7. In het recente verleden zijn techbedrijven om minder van hun troon gevallen.

Pas na luid tandengeknars vanuit het hoofdkantoor van Samsung wilden de Zuid-Koreaanse bazen toegeven dat hun paradepaardje kreupel is. De Note 7 verdwijnt uit de handel. Voorlopig, zegt het bedrijf in een verklaring. Buiten de fabrieken van Sam-sung twijfelt eigenlijk niemand nog over het definitieve einde van het luxe toestel. Tijd voor gekrenkte trots hebben de Zuid-Koreanen niet. Daarvoor kent de korte geschiedenis van de mobiele telefoonmarkt te veel voorbeelden van grote bedrijven die vastliepen. Wacht Samsung eenzelfde lot?

Grofweg zijn er vier manieren waarop ongenaakbaar geachte telefonieconcerns ten onder gaan. De eerste manier verloopt langs de wet van de remmende voorsprong, zoals Motorola merkte. De Amerikanen waren halverwege de jaren negentig de eerste marktleider met hun GSM's. Maar de innovaties vanuit Illinois droogden snel op. Het Finse Nokia streefde Motorola in 1998 voorbij als grootste leverancier van mobieltjes. Motorola bestaat nog altijd, maar veel stelt het bedrijf niet meer voor.

De tweede manier om irrelevant te worden, is de Nokia-methode. Oftewel: wedden op het verkeerde paard. De Finnen waren tussen 1998 en 2012 marktleider. Een jaar voordat zij de eerste plaats moesten afstaan, besloot Nokia zich te verbinden aan de Windows Phone. Een misrekening. Niemand wilde een telefoon die draaide op Windows. Nokia zag de klanten weglopen en is bijna verdwenen uit de mobiele telefoniemarkt.

Dan HTC. De Taiwanezen waren slachtoffer van een tweestrijd tussen Apple en Samsung. Alsof het een verkiezingsstrijd was, zogen deze twee telefoonmakers vanaf 2010 alle aandacht naar zich toe. HTC kwam terecht in een neerwaartse spiraal. Het verkocht minder telefoons, had minder geld voor innovaties en verloor tussen 2011 en 2013 bijna 90 procent van de beurswaarde.

De vierde manier zal Samsung de meeste zorgen baren: imagoschade. Blackberry ging ten onder nadat klanten het vertrouwen verloren door een reeks van missers. Rond 2007 was het Canadese bedrijf nog oppermachtig, vooral bij zakenmensen en politici. Zelfs de Amerikaanse president Barack Obama gebruikte een Blackberry.

In 2011 ging het goed mis toen gebruikers van Blackberry drie dagen lang geen e-mail konden ontvangen door een storing. Voor veel zakenlieden reden om over te stappen op een ander merk. Blackberry had in die tijd al veel last van de keuze om vast te houden aan een eigen besturingssysteem terwijl steeds meer bellers kozen voor Apple's iOS of Android.

De Canadezen probeerden de iPhone weg te blazen met een nieuw toestel: de Storm. Het wegblazen veranderde al snel in het diepe gezucht van Blackberry's klanten die keer op keer vastliepen op gebrekkige software.

Wegblazen van de iPhone, dat klinkt bekend. De Note 7 is ook ontwikkeld met dat doel. De imagoschade bleef aanvankelijk beperkt, maar de deuk werd dieper toen Samsung na een terugroepactie niet in staat bleek het probleem van brandende accu's te verhelpen.

Daarnaast heeft het bedrijf last van de juridische strijd met Apple over patenten op technologie. Vorige week besloot de rechter dat Samsung ruim 100 miljoen euro moet betalen vanwege patentschending. De concurrenten zien elkaar ook voor het Amerikaanse hooggerechtshof in een zaak over design. Dat gaat onder meer over de afgeronde hoekjes, die bijvoorbeeld ook de Note 7 heeft.

Ondanks deze verontrustende signalen is het onwaarschijnlijk dat Samsung bedrijven als Motorola, Nokia en Blackberry achterna gaat. Jazeker, de aanval op het hoogste segment van de mobiele telefoniemarkt is voorlopig mislukt, maar Samsung heeft veel succesvolle modellen in het goedkopere en middensegment.

Wel neemt de druk toe. Bij de ontwikkeling van de opvolger van de Note 7 mag Samsung geen steken meer laten vallen. Anders is de kans groot dat het wantrouwen overslaat op alle Samsungtoestellen.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden