Drama over twee rivaliserende familiebedrijven is ijs noch vis

Theater

IJS & VIS

Firma Mes/Nationale Toneel/Korzo

**

"Welcómi." Het Italiaanse accent van 'la mamma' en de uit de boxen dansende muziek zorgen voor een bruisende start. Hier wordt een 25-jarig huwelijk gevierd, maar worden stiekem ook zaken gedaan. Een wethouder wordt in de watten gelegd, want twee rivaliserende bedrijven vechten om een plek op de Boulevard. En hebben niet door dat de dochter van de ijsfamilie en de zoon van de viszaak elkaar op de dansvloer bevrijen.

Dan moet het publiek door naar andere ruimtes. Via uit doek opgetrokken gangen en met plastic afgeschermde trappen. Van een silhouettentheatertje naar een combi van zes verschillende vertrekken of bedrijfsruimtes. Er wordt door acteurs driftig heen en weer gelopen, getelefoneerd en boos om Giulietta en Dennie geroepen, die intussen ritmisch op een hotelbed bewegen.

Met de geschiedenis van twee befaamde Haagse familiebedrijven, ijssalon Florencia en viszaak Simonis, had theatergroep Firma Mes goud in handen. En heeft dat goud even hard door de vingers laten glippen. Twee verschillende ambachten met dezelfde ambitie, de naijver, de Hollandse nuchterheid enerzijds en de Italiaanse passione ardente anderzijds.

Wat een rijk materiaal. Met tragiek en verwikkelingen voor het oprapen. Vaag is er wat van verwerkt in 'IJS&VIS', maar het komt niet aan. Firma Mes gaat in de voorstelling niet voor inhoud, maar voor vorm: een vorm waarin het publiek zich onderdeel van het gebeuren moet voelen. Dan moet die vorm als uitgangspunt wel de hoofdrol spelen.

Dat lukt niet als de locatie - een verlaten kantoorpand - onzichtbaar blijft. Evenmin als de daar nieuw gecreëerde werkelijkheid bestaat uit nagemaakte vertrekken als ijssalon, kantoor of hotelkamer. Daar kan de toeschouwer met zijn verbeelding niet veel en wacht dus op iets. Dan is wat schijnbaar druk gedoe, gemengd met een slap aftreksel van de 'Romeo en Julia'-anekdote weinig.

Zo blijft de scène over een elkaar betwiste bedrijfsruimte in de aanzet steken en is het noodlottige ongeval van pa Florencia in zijn ijsmachine nauwelijks meer dan een tussendoortje. Dankzij de coproductie met het Nationale Toneel geeft de 'la mamma' van Betty Schuurman de openingsscène schwung en zit er nog gevoel in de slotscène tussen haar en de Simonis van Jaap Spijkers. Verder is 'IJS&VIS' ijs noch vis.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden