Drama over Albert Heijn is (helaas) een zouteloze draak

THEATER

De val van een super-man Bos Theaterproducties/ De Verleiders *

Het echte grove vloeken komt nog, maar het begint met 'grote grutten'. En een Shakespeariaanse Hamlet-en-de-geest-scène, waarin zwever Ronald Jan (Oibibio) spreekt met een hemelse verschijning van zijn vermoorde vader Gerrit Jan Heijn.

Heel even denk je met een slimme combi van machtig beeld en simpele taal de tot grootheidswaan uitgegroeide kruideniersmentaliteit ingesleurd te worden. Te snel gaat die illusie over in lolbroekerij. De personages blijken karikaturen en de acteurs drijven vrolijk mee.

Na het ongekende succes van 'De Casanova's van de vastgoedfraude' is het verleidelijk om in het volgende deel van 'De Verleiders' hetzelfde procedé toe te passen. Ook in 'De val van een super-man' mengen makers George van Houts en Tom de Ket de escapades van de personages met de ego's van de acteurs. Om zo het publiek dichter op de thematiek te betrekken.

Niet elk onderwerp echter leent zich daar even goed voor. Bovendien is de invalshoek essentieel. Om de boekhoudfraude van het Ahold-concern aan de schandpaal te nagelen moet Cees van der Hoeven de centrale rol spelen. Als eerste niet-Heijn-baas in het familiebedrijf is hij echter per definitie minder interessant dan de Heijnen zelf, tenzij bijvoorbeeld een web van intriges daaromtrent kan worden blootgelegd.

Dat gebeurt niet. En als het al niet lukt om een kernkwestie als de zogenoemde side-letters (geheim gehouden aanvullingen op zakelijke overenkomsten, red.) in Jip en Janneke-taal uit te leggen, dan krijgt de hele zwendel met supermarktketens in andere landen evenmin body. Dus laten de makers het drama hangen in aloude relationele clichés en flauwe grappen.

Zo wordt Van der Hoeven gemangeld tussen zijn intelligente ex en zijn nieuwe vlam, wier ordinaire snit driedubbel en dwars wordt aangedikt. Wordt het softe gedrag van Ronald Jan als volstrekt irrelevante running gag door de handeling gestrooid. En wordt rancuneus gesneerd naar een acteur die goed geld verdient als reclamemannetje van Albert Heijn.

Satire is een van de moeilijkste theaterstijlen en als het niet lukt de juiste toon en voorbeelden te vinden, dan ontaarden spot en fictie in derderangscabaret of banale klucht. 'De val van een super-man' is een zouteloze draak. Jammer van de goede acteurs, van wie Joke Tjalsma als de ex overigens de enige is die zich niet tot aanstellerij verlaagt.

Jammer ook van het decor. Met in Oudhollandse landschappen en portretten transformerende ordners vangt ontwerper Ascon de Nijs mooi de geschiedenis van Neêrlands oudste grutter.

Tournee t/m 8-6; www.de-verleiders.nl of www.bostheaterproducties.nl

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden