Draadloos de prullenbak checken

Schiphol kan efficiënter schoonmaken dankzij LoRa, een nieuw digitaal netwerk van KPN

ELISA HERMANIDES

Even checken of er prullenbakken zijn die vol zitten. Het is een simpele taak die luchthaven Schiphol nu nog veel mankracht kost, maar die straks dankzij een stel sensoren en een nieuw netwerk van KPN een stuk efficiënter kan worden uitgevoerd.

Op 1 juni moet de landelijke dekking van het nieuwe netwerk, LoRa geheten, een feit zijn. LoRa is speciaal bedoeld voor het zogeheten internet der dingen, waarbij alles wat je maar kunt bedenken een sensor heeft die draadloos data kan verzenden. Zo kan Schiphol straks uitlezen of een prullenbak vol is of niet. De schoonmaker hoeft zich alleen nog bezig te houden met het legen van de volle prullenbakken.

Maar Schiphol ziet meer mogelijkheden, zei innovatiemanager Christiaan Hen gisteren tijdens een bijeenkomst van KPN en Schiphol over LoRa. "Door de data te combineren met data over passanten kunnen we analyseren wanneer en waar de prullenbakken zullen vol raken. Dan kunnen we de kans dat een passagier een volle prullenbak aantreft veel kleiner maken." In de taal van het internet der dingen: een gewone prullenbak wordt een slimme prullenbak.

LoRa, dat staat voor LongRange, heeft als voordelen dat het data kan versturen over grote afstanden zonder dat het veel energie kost. "De sensoren gebruiken het netwerk immers alleen even als ze data verzenden", legde Jacob Groote van KPN uit. "Daarna zakken ze weer in slaap, totdat ze weer iets moeten doen." Een beperking van LoRa is dat de hoeveelheid data die per keer kan worden verstuurd maar klein is; ongeveer de grootte van een sms-bericht.

Het uitrollen van het LoRa-netwerk betekent in de praktijk dat het telecombedrijf nu op zo'n duizend bestaande telefoonmasten een witte antenne zet. Groote: "Overal komt een witte spriet bovenop, die via een kastje verbonden is met het glasvezelnetwerk." Via het glasvezelnetwerk komen de data die sensoren via LoRa hebben verstuurd binnen bij twee datacentra van KPN in Amsterdam en Rotterdam. Van daar uit worden de data doorgestuurd naar het bedrijf, in ruwe vorm of bewerkt, als de klant van KPN dat wil. Per sensor of apparaatje dat gegevens verstuurt via LoRa wil KPN tussen de 4 en 10 euro per jaar vragen van de klant.

KPN probeert ondernemingen die een vraagstuk willen oplossen via het internet der dingen te koppelen aan innovatieve bedrijven die deze oplossing kunnen bedenken.

Voorbeeld van zo'n innovatief bedrijf is Genuin Engineering. Voor Schiphol heeft dit bedrijf zich gebogen over de lampen die op de luchthaven worden gebruikt om werkzaamheden af te bakenen. Nu moeten deze 144 lampen regelmatig door personeel aan en uit worden geschakeld. Ook moet het personeel checken op welk niveau de batterijlading zit. Via de technologie van Genuin Engineering kunnen de lampen straks op afstand aan en uit worden geschakeld en kan ook het niveau van de batterij worden uitgelezen.

LoRa biedt ook de mogelijkheid om via het netwerk te lokaliseren waar een sensor zich bevindt. Dat is waarschijnlijk in het derde kwartaal van dit jaar al mogelijk Nadeel is dat dit lokaliseren niet heel nauwkeurig is. De foutmarge is zo'n tien tot dertig meter. Om de lampen van Schiphol te lokaliseren maakt Genuin Engineering dan ook gewoon gebruik van gps.

undefined

Meten waterdiepte

Ook het Havenbedrijf Rotterdam experimenteert al met het LoRa-netwerk, onder meer voor het meten van de waterdiepte en het zicht in de haven, zegt manager Erwin Rademaker. "We hadden al sensoren om de diepte te meten, maar die waren allemaal bekabeld. Als we een nieuwe sensor wilden, duurde dat meteen drie maanden. Nu heb je het binnen een dag geregeld omdat je de sensoren draadloos kunt uitlezen."

Bij het meten van zicht in de haven loopt Rademaker wel tegen de grenzen van LoRa aan. "Wij willen net wat meer data per bericht uitlezen dan via LoRa mogelijk is."

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden