Downsizing de oplossing

Het verzet van de Duitse en Amerikaanse auto-industrie tegen strengere eisen aan CO2-emissies wordt gesteund door de eigen regeringen. Geen wonder, want tegen klimaatverandering helpt geen (goedkope) katalysator of roetfilter. Er zal nu echt in het eigen, te dikke autovlees gesneden moeten worden, dat heet downsizing. Juist de Amerikaanse en Duitse auto`s hebben de laatste decennia voor enorme groei van brandstofverbruik en CO2-emissies gezorgd door een wedstrijd in pk`s, acceleratie, topsnelheden en binnenruimte. De gemiddelde Europeaan rijdt nu in een gezinsauto van 1400 kilo met 150 pk en prestaties gelijk aan de eerste Porsche 911.

Amerikanen doen nog dikker met hun SUV`s van 2500 kilo, dat heet auto-obesitas. Voor de fun, mannelijke ego`s en het genot wordt onze gezamenlijke olievoorraad in enkele generaties erdoor gejaagd; dát heeft niets met `mobiliteit` of vervoer te maken. Niet biobrandstoffen maar beperking van pk`s en afslanking van alle auto`s tot de omvang en prestaties waar we één generatie geleden ook gelukkig mee waren, is de goedkoopste CO2-reductie in EU én USA. En een snelheidslimiet op de Autobahn....

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden