Dow Jones: Unilever, Philips en Akzo duurzame toppers, ING niet

VAN ONZE REDACTIE ECONOMIE

ING Groep behoort tot zijn grote verdriet niet meer tot de 340 duurzaamste bedrijven ter wereld volgens de toonaangevende duurzaamheidsindex van Dow Jones die gisteren verscheen. De index legt alle beursgenoteerde bedrijven in de wereld per sector langs een duurzame meetlat. De onderzoekers kijken of het bedrijf rekening houdt met het milieu en mensenrechten en of ze langetermijndoelen stellen die de planeet ontzien.

Een ING-woordvoerder zegt niet te weten waarom de bank van de lijst is gevoerd. Het bedrijf gaat bestuderen aan welke criteria het nog dient te voldoen en zal alles op alles zetten om volgend jaar weer een plekje op de lijst te krijgen. In totaal zijn 41 bedrijven afgevallen als niet duurzaam genoeg, waaronder Mitsubishi en het Spaanse telecombedrijf Telefonica.

Nederlandse beursgenoteerde bedrijven zijn, net als in voorgaande jaren, goed vertegenwoordigd op de lijst. Op één in hun categorie staan de multinationals Akzo Nobel (chemie) - dat stuivertje wisselt met DSM, dat nu op twee staat - Philips (elektronica) en levensmiddelenfabrikant Unilever. Dow Jones vindt dat Unilever zowel met voorlichting over gezonde voeding als met maatregelen om het milieu te ontlasten, koploper is. Unilever verkoopt meer dan 400 merken in 190 landen. Philips is onder meer goed in het ondersteunen van duurzame doelen van bedrijven waar het mee samenwerkt.

Het Nederlands-Franse AirFrance KLM is de meest duurzame van alle luchtvaartmaatschappijen. Het rapport roemt de voortrekkersrol die het bedrijf neemt onder meer in het investeren in brandstofbesparende technieken.

Niet op een, maar wel in de top-5 van duurzame telecombedrijven staat KPN, dat vorig jaar helemaal niet genoemd werd. Het bedrijf zocht de verklaring in de kwaliteit van de dienstverlening die te laag zou zijn en die nu blijkbaar verbeterd is.

Dow Jones, een Amerikaans uitgeversconcern, publiceert de lijst sinds 1999. Nieuwkomers dit jaar zijn onder meer Microsoft, Hewlett Packard en het Zweedse kledingbedrijf Hennes en Mauritz dat onder meer boeren stimuleert om biologisch katoen te verbouwen.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden