Doris Baaten neemt de titelrol over in Nederlandse versie van musical 'Evita'

'Evita' is tot 24 augustus te zien in het Theater aan het Vrijthof in Maastricht; daarna voorstellingen o.a. 11-29 sept.: Luxor, Rotterdam, 1-10 nov.: Congresgebouw, Den Haag.

Het antwoord komt er zelfverzekerd uit, tijdens de lunch in de kantine van de Amsterdamse Meervaart. Doris Baaten zit er in een kimono. Haar haren zijn verstopt onder een kapje waar haar pruiken gemakkelijk aan kunnen worden vastgeklemd. Ze heeft net voor het eerst gerepeteerd met kostuums. Een zenuwslopende gebeurtenis: in een lange zwarte baljurk kon ze geen tangopas zetten zonder de angst dat ze onderuit ging. De regisseur ging akkoord met haar wens - eerst moest die zoom korter.

Tijdens dat deel van de repetitie maakt de nieuwe hoofdrolspeelster nog geen bezwaar tegen de aanwezigheid van de pers. Maar als ze haar eerste solo moet zingen, gebaart ze heftig: 'Wegwezen'. Geen pottenkijkers, ook niet in de coulissen.

Wekenlang was er geen vuiltje aan de lucht, verontschuldigt de uitvoerend producente het onverwachte verbod. Doris Baaten bereidde zich opgewekt voor op de titelrol in de befaamde opvolger van 'Jesus Christ Superstar' van componist Andrew Lloyd Webber en tekstschrijver Tim Rice. De Argentijnse presidentsvrouw werd tweehonderd voorstellingen lang vertolkt door Pia Douwes, maar die laste een speelpauze in.

Een gouden kans voor Baaten om de eerste musicalhoofdrol in haar carrière te spelen. Ze komt uit de kleinkunst, heeft in verschillende muzikale theaterprodukties gestaan (zoals recentelijk 'De Gidsen' met 21 vrouwen), een eigen cd uitgebracht ('Sneeuw') en aan tv-series meegewerkt (zoals de Veronica-komedie 'Weekend'). Haar liefde voor musicals groeide door 'Les Misérables' en 'Sweeney Todd' waarin ze kleinere rollen speelde. Vorig seizoen nam ze een aantal malen de hoofdrol in 'My Fair Lady' van Vera Mann over. En nu werd ze door Joop van den Ende Productions gevraagd voor 'Evita'.

De titelrol geldt als een van de mooiste, maar ook moeilijkste vrouwenrollen die ooit is geschreven voor een musical. Het is dus wel begrijpelijk dat de zenuwen toeslaan, zo vlak voor de première in Maastricht. Temeer omdat de nieuwe Eva Perón een week minder oefentijd krijgt dan haar voorgangster. Ook de zeventien nieuwe leden van het ensemble staan onder zware tijdsdruk.

Bord salade “Ik moet nog zoveel uitproberen”, zegt Doris Baaten na de repetitie alweer een stuk ontspannener achter een bord salade. “Bijvoorbeeld hoe ik haar hardheid in vriendelijkheid kan verpakken. Want dát is pas echt gevaarlijk. Eva Perón was niet het type van ta-ta-ta-ta. Ze sloeg op de meest onverwachte momenten toe.”

Het arme plattelandsmeisje dat opklom tot machtige echtgenote van de Argentijnse president Perón heeft na haar dood in 1952 nog steeds fans en vijanden in haar geboorteland. Toen de lp van de musical in 1976 uitkwam, werd die daar gecensureerd. En toen popster Madonna opnamen wilde maken in Buenos Aires voor een verfilming van 'Evita', brak er zo'n tumult uit, dat ze dit voorjaar uitweek naar Boedapest.

Doris Baaten: “Eva Perón was een bijzonder mens, omdat ze verschrikkelijk veel kanten had. Ze handelde uit eerzucht en ambitie, maar ze wilde ook een sprookjesfee zijn voor het volk waar ze zelf uit voortkwam. Dus deed ze veel voor het onderwijs en de gezondheidszorg, zonder dat daar een structureel beleid of een intelligente visie achter zat. Ze haatte de aristocratie en de middenstand, maar ze verrijkte zichzelf, terwijl het land aan de rand van de afgrond stond.”

Bij het publiek wil Baaten geen sympathie wekken voor de vrouw die ze speelt. “Daarvoor heeft ze teveel schade aangericht. Ik kan hoogstens proberen duidelijk te maken wat een complexe persoonlijkheid ze was.” Om daar eerst zelf achter te komen, heeft ze in het NOB-archief Polygoon-beelden van haar bestudeerd.

“Eva Perón was een charmante vrouw met prachtige japonnen en kostbare sieraden. Ze glimlachte voortdurend, maar ik zag harde, meedogenloze ogen. Die blik helpt me om haar te doorgronden, net als de manier waarop ze zich bewust was van haar uiterlijk. Als een echte actrice had ze elke vezel in haar lichaam onder controle.”

Met verbazing keek Doris Baaten naar beelden van haar ontmoeting met prins Bernhard die haar in 1951 een onderscheiding voor goede diensten kwam uitreiken. Samen zaten ze op de bank voor de camera. Eva Perón hield haar rechterhand op haar linkerhand. Opeens ontdekte ze een regiefoutje: de honderdduizenden kijkers zagen haar dure horloge niet. Baaten doet voor hoe ze haar handen verschikte. “Ook zulke details leren me hoe ik Evita moet spelen.”

Het hoogtepunt van de voorstelling is natuurlijk het nummer: 'Huil niet om mij, Argentina'. Doris Baaten moet op dat moment de ultieme proef doorstaan: klinkt haar versie als een kopie van alle voorgaande vertolkingen of weet ze haar eigen succesnummer te maken? Ze heeft zich voorbereid door de partituur minutieus te bestuderen. “Ik wilde het lied helemaal beheersen voordat ik er mijn eigen ding van ging maken. Tot mijn verbazing merkte ik dat veel voorgangsters bepaalde noten anders zongen.”

Voor haar is het hoogtepunt tegelijkertijd het dieptepunt van de musical: het moment waarop Eva Perón, 33 jaar oud, aan kanker overlijdt. Die scène vergt veel van de hoofdrolspeelster, maar toch werkt ze er helemaal naar toe. “Ik voel een enorme behoefte om deze scène te spelen, juist om de tragiek van Eva Perón te laten zien. Ze zette alles en iedereen naar haar hand, behalve de dood.”

De scène grijpt Doris Baaten ook om persoonlijke redenen aan. Twee keer heeft ze al meegemaakt dat mensen op jonge leeftijd overleden aan aids. “Ze hadden grootse plannen, net als jij en ik, maar opeens werden die afgesneden. Ik zie het als mijn taak om de sterfscène zo integer mogelijk te spelen, als eerbetoon aan de mensen die opeens weg zijn.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden