Door meer politie-toezicht minder verkeersslachtoffers

Van een onzer verslaggevers DEN HAAG - Zolang er niet veel meer op te hard rijden wordt gecontroleerd, zal het aantal snelheidsovertredingen op alle wegen blijven bestaan. Meer toezicht verdient de hoogste prioriteit, wil het hoge aantal verkeersslachtoffers dalen.

Van links tot rechts waren de deelnemers aan een debat over rijsnelheden in het Haagse perscentrum Nieuwspoort het daarover gisteren wel eens.

Vijftig procent van de automobilisten rijdt op grote en drukke wegen binnen de bebouwde kom te hard, daarbuiten is dat percentage zeker niet minder. De consequenties waren in 1994 bijna 1300 doden en ruim 49 000 gewonden in het verkeer. Want rijsnelheid vormt bij alle verkeersongevallen de bepalende factor, zei de voorzitter van Veilig Verkeer Nederland, Joop Goos.

Minder hard rijden scheelt veel doden en gewonden, is de gedachte achter de publiekscampagne 'Minder snel? Dank u wel!' die VVN en de Voetgangersvereniging gisteren lanceerden. Volgens de organisaties vermindert het het aantal slachtoffers binnen de bebouwde kom met de helft, als daar 10 km minder hard wordt gereden. En bovendien voelen veel mensen zich een stuk minder onveilig, als er wat langzamer zou worden gereden.

De deelnemers aan het 'snelheidsdebat' keken vooral naar de politie, die veel meer op te hard rijden moet controleren en bekeuren. Maar 'verkeer' had de laatste decennia bij de politie nauwelijks prioriteit. “Dat kon je tien jaar geleden in Amsterdam zien aan de hiërarchie van de functionarissen die met verkeer belast waren”, zei politie-psycholoog Frans Denkers. “Dat was het werk van een adjudant, terwijl je er ook een commissaris op kan zetten.” Volgens hem leeft de belangstelling voor het verkeer binnen het politiekorps Amsterdam-Amstelland momenteel wel weer op.

Het zou GroenLinks-politicicus Paul Rosenmöller deugd doen, als de politie inderdaad meer prioriteit zou geven aan de handhaving van de rijsnelheid. Wat hem betreft zou er kunnen worden bekeken of de politie dat met de huidige menskracht aan kan, maar Denkers was huiverig voor uitbreiding van het politiekorps voor verkeerscontrole. Want “meer agenten betekent ook meer klachten”.

Fred Wegman, adjunct-directeur bij de stichting wetenschappelijk onderzoek verkeersveiligheid SWOV, kent wel betere strategieën om het snelheidsgedrag in toom te brengen. In Victoria (Australië) worden op grote schaal snelheidscontroles met camera's uitgevoerd, waarbij veel niet-agenten worden ingezet. Binnen twee dagen heeft de snelheidsovertreder een bon met schikkingsvoorstel in de bus, dat door 90 procent van de betrokkenen ook zonder problemen wordt geaccepteerd. “Dat is wat anders dan in Nederland, waar de minister na een succesvolle controle op de A 2 zegt dat er geen geld is om zo'n campagne ook op de A 16 te gaan houden.”

VVD-parlementariër Henk Kamp voelt weinig voor de Australische aanpak. De VVD'er hecht er veel meer waarde aan dat overtreders door de politie worden staande gehouden, ondervraagd en bekeurd. Wat hem betreft krijgt de politie meer verkeersspecialisten die die rol vervullen.

Van een variabele snelheidsbegrenzer moet Kamp ook niets hebben. “Mensen mogen worden aangesproken op hun verantwoordelijkheid, maar dat wordt een te draconische ingreep in de individuele vrijheid. Dan liever een cruise control, drie knoppen op het dashbord, die de automobilist zelf kan indrukken: voor 80, 100 en 120 kilometer.” En waarom kan zo'n begrenzer in Amerika wel, wilde Denkers weten. “Het geeft zo'n fantastische rust als weggebruiker; dat moet hier toch ook kunnen?”''

Ook Rosemoller kapittelde de VVD'er: “Als het om het maatschappelijk belang gaat, kun je vrij ver gaan in de vrijheidsbeperking van de burger. Dat doen we op andere terreinen ook.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden