Door krappe tunnel Hanzelijn voelt trein even als vliegtuig

Veel gemopper over pijnlijke oren door drukverschil

De snellere reistijd via de Hanzelijn moeten treinreizigers bekopen met pijnlijke oren. De Drontermeertunnel die Flevoland met Overijssel verbindt, is zo krap dat in de trein onderdruk ontstaat. Veel reizigers ervaren een druk op hun oren die vergelijkbaar is met de druk tijdens het opstijgen van een vliegtuig.

De NS en spoorbeheerder ProRail erkennen dat er problemen zijn met de tunnel op het gloednieuwe traject, dat vorige week feestelijk geopend werd door koningin Beatrix. "Het is vervelend dat mensen er last van hebben, maar volgens ons is het ongevaarlijk", reageert woordvoerder Anita Broekhuis van de NS.

Klachten over de tunnel hebben de NS nog niet gekregen, maar op Twitter wordt wel gemopperd, weet Broekhuis. "Leuk die #hanzelijn maar in de tunnel onder het Drontermeer klappen je oren tot 4x toe keihard dicht! Een vliegtuig is er niks bij...", tweet een NS-reiziger. Een ander tweet: "Voor het eerst via Hanzelijn naar Amsterdam. Maar weet #NS wel dat iedereen in de trein last heeft van tunnel onder Drontermeer? #dichteoren".

Jouke Schaafsma, woordvoerder van ProRail, ervaarde het zelf. "Ik heb zelf ook in de Hanzelijn gezeten, en ook die oordruk ervaren. Maar ja, technisch gezien hoort het bij een tunnel."

Volgens de spoorbeheerder is er dan ook geen constructiefout gemaakt. "Je moet er altijd rekening mee houden als je door een tunnel gaat." Na testritten heeft ProRail het probleem onderzocht en intern besproken. Het bedrijf kwam tot de conclusie dat het drukverschil ongevaarlijk is, waardoor er niets aan gedaan zal worden. De oorpijn neemt weer af wanneer je gaapt of slikt. Hierdoor neemt de druk op het trommelvlies af.

Inmiddels zijn de NS en ProRail in gesprek om de maximumsnelheid op het treintraject te verhogen van 140 naar 160 kilometer per uur. ProRail verwacht dat hier begin 2013 meer duidelijkheid over komt. Bij een hogere snelheid zal de pijn aan de oren toenemen en hebben treinreizigers minder tijd om de druk weg te slikken.

20 seconden ongemak
De tunnel onder het Drontermeer is achthonderd meter lang, ruim vijf meter breed en zeven meter hoog en voert ongeveer twaalf meter onder het water.

Dat is krap. Ter vergelijking: de Hemtunnel, een andere spoortunnel onder het Noordzeekanaal, is ruim 21 meter breed en bijna negen meter hoog.

De Hanzelijn duikt met 140 kilometer per uur de Drontermeertunnel in. Dan ontstaat een luchtdrukverschil, waardoor passagiers gedurende twintig seconden last van hun oren kunnen krijgen.

"In een tunnel is de ruimte smaller, waardoor een onderdruk in het middenoor ontstaat. Dat wil zeggen dat het trommelvlies naar buiten wordt gedrukt," zegt Michiel Dirkx van de Radboud Universiteit Nijmegen. "Dit is ook de reden dat mensen met een oorontsteking niet mogen duiken of vliegen. Een plotseling drukverschil in een tunnel zou ook voor zo'n effect kunnen zorgen."

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden