Door een ' crash ' met elkaar verbonden

De levens van zo'n tien mensen in Los Angeles raken gedurende twee dagen met elkaar verstrengeld. Dat is eerder gedaan, in films als 'Grand Canyon', 'Short Cuts' en 'Magnolia'.

Het werkt opnieuw effectief in de eerste speelfilm van Paul Haggis (scenarist van 'Million Dollar Baby'), die met ' Crash ' een reeks scherpe, soms ontroerende bespiegelingen op de hedendaagse grootstedelijke culturele melting pot maakt. Daarin leven mensen van verschillende rassen en achtergronden niet gemoedelijk naast elkaar, maar houden elkaar in een permanente racistische houdgreep, een fijnmazig systeem waarbij iedereen elkaar precies op de maatschappelijke ladder weet te vinden.

Twee zwarte jongens lopen op straat. Natúúrlijk worden ze gediscrimineerd. Kijk, hoe die blanke vrouw in het voorbijgaan even dichter tegen haar man aankruipt. De jongens pakken het blanke stel hun auto af. 'En waarom ben ik een racist als ik zulke jongens uit de weg ga!' wil de vrouw dan woedend weten. Thuis eist zij dat de nieuwe sloten meteen weer vervangen worden. Ze vertrouwt de slotenmaker niet: Latino, tatoeages.

Deze slotenmaker, een goedaardige huisvader, raakt op zijn beurt in conflict met een Iraniër die ervan uitgaat dat hij, als gebroken Engels sprekende nieuwe immigrant, wordt besodemieterd.

Het is eigenlijk een treurigmakende serie intermenselijke schakels die pijnlijk stroef in elkaar grijpen, omdat mensen in het publieke verkeer nooit echt kunnen ontsnappen aan hun eigen diepgewortelde xenofobie. Er klinkt een zekere zelfgenoegzaamheid door in de schematische opzet van zijn verhaal, maar het is prettig luisteren naar Haggis' pittige, recht voor z'n raap dialogen die je niet gauw verwacht in een film met zo'n sterrencast.

Uiteindelijk laat ' Crash ' je, ondanks z'n sombere statements, met een optimistisch gevoel achter. Niet omdat de film gemakzuchtig constateert dat 'er ook goede mensen zijn', maar eerder dat alle mensen op cruciale momenten tot goede dingen in staat zijn.

Het lijkt een klein verschil, maar die nuance heeft in ' Crash ' grote gevolgen.

(Regie: Paul Haggis. Met Matt Dillon, Don Cheadle, Sandra Bullock en Thandie Newton.)

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden