Doop gravin Luana wordt een sudoku voor kerkjuristen

Luana, dochter van prins Friso en Mabel wordt morgen in besloten kring op paleis Huis ten Bosch gedoopt. De dopeling wordt nergens ingeschreven. Is de doop geldig?

Huub Oosterhuis, ex-priester, dichter en voorganger van de Amsterdamse Studentenekklesia, is als vriend van Friso en Mabel gevraagd om Emma Luana Ninette Sophie te dopen. Zij werd op 26 maart in Londen geboren. De doopplechtigheid is morgen in besloten kring op Huis ten Bosch, het woonpaleis van koningin Beatrix in Den Haag. Oosterhuis leidde eerder samen met ds. Carel ter Linden de uitvaartplechtigheid van de grootvader van Luana, prins Claus.

Ter Linden ging vorig jaar voor tijdens de trouwdienst van Friso en Mabel Wisse Smit in Delft - een huwelijk waardoor de prins zijn plaats in het Koninklijk Huis verspeelde.

Friso en Mabel staan niet bekend als geregelde bezoekers van de Amsterdamse Studentenekklesia, al was Friso wel aanwezig toen onlangs een nieuwe psalmensymfonie van Oosterhuis werd uitgevoerd, opgedragen aan prins Claus.

Dopen is, zegt Oosterhuis' collega Kees Kok, “ingedoopt worden in het Verhaal“. Volgens hem wordt een dopeling in de ekklesia niet opgetekend in een doopregister. “We noteren wel iets, maar dat heeft geen officiële status. We zijn geen zelfstandig kerkgenootschap, hè.“ Volgens de Rijksvoorlichtingsdienst is het huwelijk van Friso en Mabel ingeschreven in het huwelijksregister van de protestantse kerk te Delft.

“Als ik de wijkpredikant was“, zegt ds. Evert Overeem namens de Protestantse Kerk in Nederland (PKN), “en u vroeg me om bij u thuis te komen dopen, dan zou ik zeggen: Ik ben als dominee niet los van m'n gemeente verkrijgbaar. Maar het gaat hier om de koninklijke familie, en dan past geen commentaar.“

Volgens Overeem levert de ongebruikelijke gang van zaken geen problemen op. “We hebben de oecumenische dooperkenning.“ Daarbij spelen 'drie dingen': “Is er met water gedoopt, in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest, en was de doper bevoegd?“

Woordvoerder Jan Willem Wits van de rk bisschoppenconferentie vindt dat de doop 'niet buiten de kerkgemeenschap' thuishoort, of dat nu de rk kerk of de PKN is. Maar wat dat voor de status van de gedoopte betekent, dat weet Wits niet zo goed. “We hebben niet de neiging aan de geldigheid te twijfelen, maar je mag je afvragen of deze doop wel geoorloofd is. Kortom: een zware sudoku voor kerkjuristen.“

Kees Kok van de Studentenekklesia zegt dat het 'aan het kind zelf, en eerst nog aan de ouders' is om te beslissen wat het later met de doop doet. De gedoopte Luana, gravin van Oranje-Nassau en jonkvrouw van Amsberg, mag later zelf kiezen waar ze (niet) bij wil horen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden