Dood na douchen

Beeldt u zich eens in: u gaat douchen in uw eigen huis, u wordt ziek en u gaat dood. In Nederland kan dat zomaar. Het overkwam mijn vader, hij werd meer dood dan levend gevonden in zijn huis met een ernstige longontsteking. Al snel bleek dat hij besmet was met de legionellabacterie, ook wel veteranenziekte genoemd. Onderzoek van de GGD wees uit dat er inderdaad legionella in de waterleiding circuleerde.

Bunschoten-Spakenburg en Sjaak van de Groep

Hoe was dit mogelijk? In de badkamer waren de tapwaterleidingen wel erg dicht bij de cv-leidingen geplaatst. Bij langdurige stilstand van water kan dan ongewenst opwarming plaatsvinden. Het hele blok werd gecontroleerd en er bleken nog zes huizen te zijn besmet! De gemeente besloot hierop alle leidingen te verplaatsen en isolatiemateriaal te plaatsen om de koudwater- en cv-leidingen.

Een fout van de gemeente dus, zou u denken. Maar nee hoor, legionella is eigen verantwoordelijkheid. Zo nu en dan moet u uw kranen doorspoelen. Nou, mijn vader was elke dag thuis en hij gebruikte alle kranen elke dag.

Een gesprek met de gemeente levert niets op er wordt alleen gezegd: verwerk uw verlies maar. Dat is makkelijk gezegd. In de VS waren we allang een rechtszaak begonnen tegen de verantwoordelijken. Hier zijn we kansloos. In Nederland kun je gewoon gaan douchen en overlijden.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden