Donder en bliksem

In de wereld van de weersvoorspelling gaan miljoenen om. De concurrentie onder weermannen is keihard.

Toen het NOS Journaal vorig jaar zijn vijftigjarig bestaan vierde, werd er in de lange reeks festiviteiten (jubileumboek, jubileumuitzendingen, jubileumfeestje, jubileum-dvd’s) ook een documentaire besteed aan dat ene rotsvaste onderdeeltje van het journaal: het weerbericht. De opwarming van de aarde, de stijgende zeespiegel en het een na het andere verbroken weerrecord ten spijt – doorgaans is het een ontspannen moment: journaal-presentator Sacha de Boer draait haar stoel een halve slag weg van de kijker en vooral ook van dat nare wereldleed waar ze ons de voorgaande 25 minuten kond van deed om, meestal middels een wat knullig bruggetje, weerman Kroll te vragen of we het morgen nog droog zullen houden. De jubileumdocumentaire van vorig jaar bracht fraai de ontwikkeling van het Nederlandse tv-weerbericht in kaart. In de jaren vijftig en zestig was het Joop den Tonkelaar (doorgaans was alleen zijn rechterarm en een deel van zijn bebaarde hoofd te zien) die met vilstift wolkjes, zonnetjes of regendruppels op de Nederlandse kaart tekende. Ook toen was de invloed van de weerman groot. In een uitzending in januari 1963 vertelde Den Tonkelaar dat er de volgende dag voor de Nederlandse kust een een enorme ijsvlakte te zien zou zijn. Gevolg: een dag later stond er richting Noordzee een van de eerste files ooit. Was Den Tonkelaar in zijn tijd zo ongeveer de enige weerman die ons land kende – tegenwoordig is de wereld van het weerbericht een miljoenenindustrie waarin de concurrentie hevig is. Weermannen en -vrouwen kunnen zich verheugen in fanclubs. Voor de een is Erwin Kroll favoriet, de ander houdt meer van de kalmere Gerrit Hiemstra en voor sommige media is zelfs de zwangerschap van weervrouw Marjon de Hond nieuws.

HP/De Tijd dook in de weerindustrie en schrijft er deze week een heel aardig verhaal over. Er gaat een wereld voor je open. „We zijn niet bezig als weerbedrijf, maar met het leveren van totaaloplossingen voor onze klanten”, vertelt iemand van WeerOnline, dat samen met Meteo Consult en Weathernews tot de grote spelers op de Nederlandse weervoorspelmarkt hoort. Zo’n twintig miljoen euro wordt er volgens HP jaarlijks in de weermarkt omgezet. De concurrentie is hard. De beschuldigingen over en weer ook. De directeur van Weathernews over WeerOnline: „Ik geloof absoluut niet in hun benadering. Zij begeven zich ook op zakelijke markten waar het kan gaan om mensenlevens. Ik vind het heel gevaarlijk wat zij zeggen en doen. Als ik Rijkswaterstaat was, zou ik er geen contract voor gladheidsbestrijding mee durven afsluiten.”

De belangrijkste vraag – wie geeft de beste weersvoorspelling – kan ook HP niet beantwoorden. ’Aangenomen wordt dat de serieuze weersverwachtingen voor de volgende dag in 85 procent van de gevallen kloppen. Dat lijkt veel, maar daar is wel iets op af te dingen. Het blijkt namelijk dat iemand die zegt dat het weer van morgen ongeveer hetzelfde zal zijn als dat van vandaag, in ons land in zestig procent van de gevallen goed zit.’

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden